Jag saknar självförtroende - hur får jag tillbaka det, undrar en läsare.

Hitta mikropauser - forskarnas bästa tips

Utöver 30 minuters daglig motion är mikropauser det bästa sättet att skydda sig mot cancer, visar forskning.

7 november 2011 av I FORM-redaktionen

Här är några av cancerforskarnas bästa tips på att hitta mikropauser i vardagen:

  • 1. Ställ in datorns kalender till att pipa minst en gång i timmen så blir du påmind om att det är dags att resa sig från skrivbordet och gå runt en liten stund. Du kan också använda din mobiltelefon till detta.
  • 2. Gå över till din kollega om du ska prata med honom eller henne om något - istället för att skriva ett mejl. Och varför inte gå en promenad tillsammans, när ni ändå pratar?
  • 3. Ha en hantel liggandes bredvid datorn och soffan och lyft den när du ändå pratar i telefon eller läser.

  • 4. Stå upp när du pratar i telefon. Om du använder mobiltelefon kan du gå runt under tiden som du pratar.
  • 5. Använd väggen eller en möbel som träningsredskap: Mot den kan du till exempel göra lodrätta armhävningar.
  • 6. Övertyga din arbetsgivare om att motion på arbetstid är världens bästa idé. Kanske kan ni köpa in lite träningsredskap, som träningsmattor, kettlebells, rockringar osv och ha på arbetsplatsen.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar