Kan jag äta mig fri från aknen?

Jag lider av akne och vill gärna göra vad jag kan för att bli av med den eller lindra den. Vad kan jag göra med hjälp av kosten?

16 oktober 2015 av I FORM

Du kan faktiskt göra en hel del via kosten för att lindra din akne. Akne påverkas främst av kroppens hormoner och vanligtvis finns det en lätt inflammation i området, som du kan åtgärda med kosten.

Undersökningar visar också att tarmproblem ökar risken för akne. Därför är det en bra idé att undvika livsmedel som provocerar mag-tarmsystemet. Det är olika för olika personer vad som ska bytas ut. Och så är det hej då till socker – det är gift för din akne.

Så äter du dig fri från akne

Ät antiinflammatoriskt

Ät massor av fet fisk, gärna 50–100 gram per dag, och prioritera grova grön­saker och frukt samt skär ned på skräp­mat och godis.

Ät magvänligt

Det är individuellt vad som provocerar mag-tarmsystemet – för en del kan det till exempel vara gluten eller mjölk – så du får prova dig fram. Har du en misstanke om syndaren så undvik den maten i en månad och se om det hjälper. Stärk samtidigt tarmen med pro­biotika, som har en positiv inverkan på bakteriesammansättningen i dina tarmar. Probiotika hittar du i till exempel A-fil och Verum.

Ät blodsockervänligt

Välj kolhydrater med lågt GI-värde, som fullkorn, grönsaker och frukt och undvik snabba kolhydrater som vitt ris och vitt bröd. Ät över lag mindre stärkelse – för trots att brunt ris, fullkornspasta och nypotatis är nyttigt så bombarderar de blodsockret i nästan lika hög grad som socker. Och socker förvärrar din akne rejält.

Tål du gluten? Kolla symptomen på glutenintolerans här.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar