Mejeriprodukter är bra kalciumkällor, men även fullkorn och grönsaker innehåller mängder.

Kalcium - mejeriprodukter är en bra och lättillgänglig källa

Att få tillräckligt med kalcium kräver långt färre mejeriprodukter än de flesta tror.

4 november 2010 av I FORM

Grönsaker och fullkorn är också goda källor som bidrar med massor av kalcium. Så länge du får tillräckligt med D-vitamin finns det inte något som tyder på att du behöver speciellt stora mängder kalcium.

Undersökningar visar att det bara finns en mycket låg förekomst av benskörhet i länder där intaget ligger på en tredjedel av vårt rekommenderade intag. Det beror främst på att en kropp som i näringshänseende är i balans har förmågan att utnyttja även små mängder kalcium för uppbyggnad av ett starkt skelett.

LÄS OCKSA: Vad är benskörhet och varför får man det?

Här hittar du det
I samtliga mejeriprodukter, i frön, kärnor, gröna grönsaker och bönor.

Så mycket behöver du

Även om undersökningen pekar på att det räcker med lite, är det klokt att sträva efter att få 1 000 mg kalcium per dag.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar