Ditt hjärta älskar löpning

Genom att springa minst en gång i veckan sänker du risken för hjärtsjukdom med 42 procent, enligt Harvard School of Public Health. Löpning kan vara allt från en lugn runda i skogen till intensiv pulsträning efter 10-20-30-principen.

5 september 2014 av I FORM

så påverkas hjärtat

Hjärtats pumpförmåga förbättras, så det pumpar ut mer blod per slag och blodvärdet stiger. Därför kan hjärtat arbeta vid lägre puls och blodtryck och belastas inte lika mycket.

Musklernas insulinkänslighet optimeras, så de lättare tar bort socker och fett från blodet, utan att det behöver finnas så mycket insulin tillgängligt. Det dämpar inflammation och skyddar mot blodproppar.

så ska du träna

Alla former av löpning stärker hjärta och kretslopp. Faktiskt är det bästa att variera.

Intervallträning och tempolöpning ger mest när det gäller konditionen, för då är pulsen hög. Träningseffekten är således störst här. Löpning med måttlig intensitet stimulerar ämnesomsättningen och styr upp kolesterol, blodtryck, insulinkänslighet och blodsocker samt är antiinflammatoriskt.

Det sistnämnda motverkar typ 2-diabetes och blodproppar.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar