© Colourbox

Dina arbetskamraters stress smittar

Här är fyra enkla tips som gör dig immun mot dina arbetskamraters stress.

29 april 2016 av Hans Westhausen Gottlieb

Precis som när det gäller passiv rökning (secondhand smoke), så finns det secondhand stress, som i likhet med tobaksrök är farlig för omgivningen.

Det skriver Harvard Business Review och hänvisar bl.a. till en studie som omnämns i Psychoneuroendocrinolog. Den visar att 26 % av försökspersonerna fick högre kortisolnivåer i blodet bara genom att iaktta en stressad person.

I vårt moderna arbetsliv är vi särskilt utsatta – inte minst genom alla öppna kontorslandskap. Artikelförfattarna till Harvard Business Review har fyra tips som skyddar mot arbetskamraters stress:

1. Var positiv om stressen närmar sig. Ha en positiv inställning så att du kan stödja personer som är stressade i närheten av dig. Tänk på attstress i små mängder har en rad positiva egenskaper.

2. Le till din stressade arbetskompis. Reagera på din arbetskamrats stressade kroppsspråk med ett leende eller en uppmuntrande nick. Tänk igenom din första replik i ett samtal. Svara t.ex. i telefonen med: ”Jag är glad att du ringer”.

3. Bygg upp en naturlig immunitet. Ju bättre och stabilare självförtroende du har, desto mindre risk är det att du blir smittad av stress. Motion är ett bra hjälpmedel eftersom hjärnan ser varje träningspass som en seger och utsöndrar massor av välgörande endorfiner.

4. Vaccinera dig själv hemma. Innan du går till jobbet är det bra om du gör något positivt för dig själv eller andra. Skriv t.ex. ett positivt och uppmuntrande mail till en bekant eller genomför ett konditionspass i 30 min.

Det är stor skillnad på att ha mycket att göra och att vara stressad. Vad är du? Gör vårt stresstest och få svaret.

Källa: Harvard Business Review

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar