Kvinna med huvudvärk. Mat i förgrunden.

Har du ofta huvudvärk? Det kan bero på något du äter.

© iStock

De här 5 matvarorna ska du undvika om du vill slippa huvudvärk

Om du ofta har huvudvärk kan det bero på något du äter eller dricker.

14 november 2016

En professor vid University of Cincinnati har analyserat hundratals studier om huvudvärk och kost och kommit fram till följande:

1. Minska långsamt på kaffet

Mer än 3 koppar kaffe per dag kan ge huvudvärk, men det kan ge ännu mer huvudvärk att sluta med kaffe från en dag till en annan. Det kan nämligen ge abstinens, vilket oftast visar sig i form av en bultande huvudvärk.

2. Smakförstärkare kan trigga

Smakförstärkare är det som stoppas i allt från korv till buljongtärningar, färdigmat, soppor, snacks och salladsdressingar och detta kan trigga migränanfall och våldsam huvudvärk. Du hittar det bakom namn som glutamat, MSG eller E620-E625.

3. Se upp med korv och pålägg

Nitrit, som förlänger hållbarheten i bacon, skinka och korv, kan ge huvudvärk hos vissa, och de som lider av migrän har statistiskt sett fler anfall på de dagar när de har ätit nitrit.

4. Lägg rödvinet på hyllan

All alkohol kan i rikliga mängder ge massiv huvudvärk dagen efter, men vissa typer av alkohol – speciellt dem med en hög halt av histamin – kan hos vissa utlösa huvudvärk även efter mindre mängder. Rödvin och öl hör till de drycker som innehåller mycket histamin.

5. Ät mindre omega-6-fett

Förhållandet mellan hur mycket omega-3-fettsyror och omega-6-fettsyror man får i sig har betydelse för hur ofta man för ont i huvudet. De flesta av oss får för mycket omega-6-fett, som är det du hittar i t ex solrosolja, vindruvskärnolja och tistelolja, och som industrin stoppar i allt från kex och färdigrätter till majonnäs. Om vi istället äter mer mat med omega-3-fettsyror, som fet fisk, linfrön och valnötter, kan vi enligt den nya studien bespara oss själva en hel del huvudvärk.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar