Kvinna med glasögon i handen masserar näsroten efter att ha jobbat framför en skärm

Många timmar framför en skärm kan göra ögonen överansträngda och på sikt förstöra din syn.

© iStock

Därför kommer du vara närsynt om 34 år

Hälften av världens befolkning kommer enligt en ny studie att vara närsynta 2050. Lyckligtvis kan du förebygga problem med smarta skärmknep och stärka din syn genom att träna ögonen – precis som du tränar dina biceps och dina sneda magmuskler.

29 februari 2016

Egentligen är inte dina ögon skapade för att läsa den här artikeln. 

De är nämligen inte gjorda för att läsa på så kort avstånd. Paradoxalt nog använder vi dem knappt till annat, för vi är online på mobilen, datorplatta, dator och tv dagen lång. Det kan ge huvudvärk, spänningar och på sikt få dig att se sämre och sämre.

Forskare från New South Wales i Australien har granskat statistiken och deras skrämmande slutsats är att hälften av oss kommer att vara närsynta 2050. Om du tränar dina ögon tio minuter dagligen med de här övningarna, så kommer du enligt experterna att kunna förebygga att du blir en del av statistiken.

Gör de här ögonövningarna

  • Ställ dig mot en vägg med en bok på huvudet.
  • Placera ett finger framför dig och följ fingrets rörelser med ögonen.
  • Börja med vågräta rörelser (de enklaste) och följ fingret.
  • Gör därefter lodräta rörelser (lite svårare).
  • Gör därefter diagonala rörelser åt båda hållen (svårt).
  • Avsluta med cirkelrörelser. Så långt ut i synfältet som möjligt både med- och moturs (svårt).
  • Gör cirkelrörelser medan du pressar hjärnan med t ex stavnings- eller räkneövningar (mycket svårt).

Sitter du längre framför en skärm varje dag, så kan du förebygga att din syn blir sämre med de här enkla knepen:

  • Använd minst 12 punkter som typsnittsstorlek.
  • Placera dig 60–80 cm från skärmen.
  • Placera skärmen så du kan se över den. I eller under din ögonhöjd.
  • Placera skärmen två meter från ett fönster, så du undviker reflexer från ljuset.
  • Justera ljusstyrka och kontrastförhållanden.
  • Kom ihåg att pausa. Du bör maximalt sitta framför skärmen i en timme åt gången.
  • Titta långt bort ut genom fönstret i 20 sekunder. Det ger ögonmusklerna variation.
  • Undvik torra ögon genom att komma ihåg att blinka. Du ska blinka 20–25 gånger i minuten.
  • Använd skärmglasögon vid behov.
  • Kombinera rumsbelysning med en bordslampa vid skärmarbete.

Källor: Ophtalmology, Optikerföreningen, TrainYourEyes.com.

 

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar