Tillskott av D-vitamin
Ett tillskott av D-vitamin kan göra underverk under vinterhalvåret
Äter du inte fet fisk dagligen från oktober till maj, bör du ta D-vitamintillskott för komma upp till den rekommenderade dosen.
© iStock

Därför ska du ta D-vitamintillskott

Det kan vara svårt att undvika D-vitamintillskott under den mörka vinterperioden, när solen inte ger oss det viktiga vitaminet.

28 januari 2015 av I FORM

Det är inte så många av oss som klarar att sätta i oss fet fisk varje dag från oktober till maj. Därför kanske du behöver ta ett tillskott av D-vitamin, om du vill vara säker på att dina D-vitaminlager inte tös under vintern.

Frågor och svar om D-vitamin via tillskott

 

Hur stort tillskott av D-vitamin behöver jag?

Det råder en allmän oenighet om huruvida man bör ta tillskott eller inte. Livsmedelsverket uppdaterade sina råd 2018 och rekommenderar att alla barn och vuxna som inte äter fisk, berikade livsmedel och inte är ute i solen på sommaren tar ett dagligt tillskott på 10 mikrogram, men en del experter har en annan uppfattning och råder dig att inta minst 25 mikrogram D-vitamin om dagen under hela vintern. Följer du deras råd ska du satsa på kapslar, i vilka vitaminet är inpackat i olja för att bäst ta upp det. Var dessutom uppmärksam på att om du tar multivitamintabletter samtidigt, så får du vanligen i dig fem mikrogram D-vitamin den vägen.

Du bör inte ta tillskott om du har förhöjd kalkkoncentration i blodet.
 

Kan jag ta ett för stort tillskott av D-vitamin?

Du ska förstås inte börja proppa i dig för många kapslar för du kan faktiskt få för mycket D-vitamin via tillskott. Forskning visar att en för hög nivå av D-vitamin i kroppen kan göra dig illamående, orsaka huvudvärk, förstoppning och åderförkalkning. Men det krävs ganska mycket och om du håller dig till den dos som rekommenderas på förpackningen, så är du på den säkra sidan. 
Tillskott av D-vitamin
© iStock
 

Finns det något veganskt tillskott av D-vitamin?

Vegetarianer och veganer är i riskzonen för D-vitaminbrist, eftersom de vanligtvis inte äter fet fisk, som är den viktigaste, alternativa källan till D-vitamin under vinterhalvåret, då solen inte bidrar med D-vitamin. Ägg, mjölkprodukter och ett par vilda svampar som har exponerats för solljus bidrar också med D-vitamin, men i mycket mindre omfattning än fet fisk. Se här hur mycket D-vitamin diverse matvaror bidrar med.

Därför kan ett D-vitamintillskott vara nödvändigt. Som vegetarian eller vegan bör man dock vara uppmärksam på att D3-tillskott ofta utvinns från fårull, medan D2-vitamin är helt vegetabiliskt. Men flera företag börja nu producera vegetabiliskt D3-vitamin. 

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar