Kvinna är förkyld, stärk immunförsvaret

På bara tre dagar kan du stärka ditt immunförsvar och rusta dig mot förkylning och influensa.

© iStock

2 koststrategier: Boosta ditt immunförsvar

Ge ditt immunförsvar en rejäl skjuts uppåt, så har du större chans att hålla dig frisk och pigg.

4 november 2018 av Martin Kreutzer


Orkar du inte ligga sjuk hemma? Med en målinriktad insats är det möjligt att stärka ditt immunförsvar, så du kan minska risken för influensa och förkylning och hålla dig frisk, pigg och sjukdomsfri. Några av de viktigaste parametrarna om du vill hålla dig frisk och pigg är regelbunden handtvätt och att hålla avstånd till folk som hostar och nyser. 

Det är också viktigt för ditt immunförsvar att du inte röker, att du sover tillräckligt och att du undviker psykisk överbelastning i form av t ex stress.

Utöver ovan nämnda självklarheter kan du göra en målinriktad insats för ditt immunförsvar genom att syna din kost i sömmarna. Med maten får du en mängd näringsämnen, som bevisligen stärker immunförsvaret, så att din kropp lättare kan skydda sig.

Intressant nog visar nyare forskning dock att det inte bara är det du äter, utan också det du INTE äter som har en gynnsam effekt på immunförsvarets styrka – i alla fall när det gäller din motståndskraft mot t ex livsstilssjukdomar. Kanske kan periodvis fasta hjälpa dig att hålla en hälsosam vikt. 

Här under får du en 3 dagars guide, oavsett om du vill börja äta mer hälsosam mat eller har lust att testa fasta. 

3 metoder: Boosta ditt immunförsvar på 3 dagar

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

Vilken är din favoritfrukt?

I FORM tipsar