8 hälsotips för kontorsråttor

Har du ett stillasittande jobb? Här är 8 hälsotips som får dig att vara pigg och fräsch hela dagen.

14 november 2011 av I FORM

  • 1. Sitter du mycket så res dig en gång i halvtimmen och gå runt lite. Hämta t ex ett glas vatten. Det ökar blodcirkulationen.
  • 2. Slappna av i axlarna oavsett om du sitter, kör, går eller står. Sänk dem och skjut fram bröstet och uppåt utan att svanka. På så sätt förebygger du huvudvärk och spänningar i axlarna.
  • 3. Har du kontorsnacke? Med åren kan huvudet lätt glida framåt, så det hänger på nackkotorna i stället för att vila på dem. Det belastar nacken och kan med tiden leda till en liten puckel ... Sitt med rak rygg och lyft ditt huvud.
  • 4. Frisk luft gör gott! Ventilerad luft är återanvänd luft, medan frisk luft innehåller massor av nytt syre, som är avgörande för att dina celler ska fungera optimalt. Inte minst dina hjärnceller. Öppna fönstret några gånger varje dag. Det gör underverk.
  • 5. Frukt piggar upp!Gör det till en vana att en gång under loppet av din arbetsdag äta en färsk frukt.
  • 6. Ge dina ögon en paus från datorskärmen eller papprena – gärna en gång i timmen. Titta på något som är längre bort så att ögonen tränas i att byta fokus. Gör lite ögongymnastik, då du tittar till vänster, till höger, upp, ner och skelar mot mitten.
  • 7. Unna dig en lunchpaus då du flyttar dig fysiskt och njuter av maten på ett annat ställe. Om du äter medan du arbetar, går du miste om en dyrbar paus och ny energi.
  • 8. Fokusera på din andning Ju mer hopsjunken du sitter, desto sämre passage är det i dina luftvägar. Räta på ryggen utan att svanka i länden, skjut fram bröstet och uppåt, dra in hakan och känn hur du kan fylla lungor och mage med luft. Kom ihåg att så ofta som möjligt ta ett par djupa andetag.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar