Närbild av skrikande kvinna.
© Colourbox

3 enkla knep mot huvudvärk

Har du hört talas om face fitness? Så här kan du med några få, lätta övningar minska risken för huvudvärk.

Kroppen är fylld med muskler som vi ofta är bra på att träna. Men det finns en muskelgrupp som många glömmer att få med på träningsprogrammet, och som bl a kan vara orsaken till bultande huvudvärk. Yes – vi pratar om musklerna i ansiktet.

LÄS OCKSA: Vad är spänningshuvudvärk?

Men det kan faktiskt vara en bra idé att få tränat några av våra mer än 60 ansiktsmuskler. För förutom att ta bort din huvudvärk har face fitness också de här fördelarna:

  • Tar bort symptom på stress
  • Reducerar förekomsten av rynkor
  • Minskar mörka ringar runt ögonen
  • Ger ett naturligt ansiktslyft
  • Upprätthåller musklernas flexibilitet
  • Ökar läppvolymen

Du kan enkelt själv prova att göra face fitness. Eftersom musklerna är små och tunna, kommer du ganska snabbt att märka resultat.

LÄS OCKSA: Vad är Hortons huvudvärk?

Här är 3 enkla övningar

  1. Placera tre fingrar över varje ögonbryn och pressa dem inåt och nedåt. Lyft ögonbrynen och håll emot i 5 sekunder. Upprepa övningen 10 gånger. 
  2. Placera tre fingrar på båda kindbenen och tryck. Le så kraftigt att du kan hålla det i 5 sekunder. Upprepa övningen 10 gånger. 
  3. Placera dina nävar under käken och pressa långsamt emot med munnen. Håll spänningen i 5 sekunder. Öppna ev munnen för att utmana ytterligare lite till. Upprepa övningen 10 gånger. 

Hejdå huvudvärk, stela muskler och rynkor!

LÄS OCKSA: Vad är migrän?

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar