Ett par fötter på en våg
Cancer

Det är en bra idé att hålla koll på både din vikt och ditt midjemått. Övervikt ökar nämligen risken för cancer. 

© iStock

Håll vikten – och sänk risken för cancer

Övervikt ökar risken för att utveckla hela 13 cancerformer, bland annat några av de vanligaste som bröst- och tarmcancer.

28 maj 2020 av Inge Eriksen

Det finns många bra anledningar till att hålla en hälsosam vikt. Det är naturligtvis inte säkert att du får cancer om du är överviktig, men forskarna är överens om att risken ökar. 

Ju kraftigare övervikt du har, desto större är risken. T ex ökar din risk att få bröstcancer med 6 procent varje gång du går upp 5 kilo i vikt, om du är överviktig.


För varje 5 kilos övervikt

– ökar risken för bröstcancer med 6 procent


Därför ökar övervikt din risk för cancer

Forskarna har inte en entydig förklaring till varför övervikt ökar risken för cancer. Enligt det amerikanska National Cancer Institute är det en rad faktorer som spelar in, bland annat de här tre:

  1. Mer insulin och växthormon. Väger du för mycket producerar din kropp mer insulin, vilket i sig själv ökar risken för cancer. Den ökade mängden insulin ökar också mängden av växthormonet IGF-1, som ökar celldelningen i din kropp och därmed risken för cancer.

  2. Mer inflammation. Överviktiga lider ofta av fler inflammationer, som över tid kan skada ditt DNA och och leda till cancer.

  3. Mer östrogen. Fettvävnad producerar östrogen, som ökar celldelningen i bröstet och i livmodern. Har du mycket fett på kroppen bildar du därför mer östrogen, vilket ökar din risk för cancer på dessa ställen.

Är du överviktig tyder ny forskning på att en viktminskning kan sänka risken för att utveckla cancer. Särskilt om du är kvinna och har passerat klimakteriet, där en viktnedgång reducerar risken för, särskilt livmoder- och bröstcancer. 

Det behövs dock mer forskning innan experterna kan konstatera hur mycket en viktminskning sänker risken. Deras bästa råd är därför att du ska fokusera på att behålla en hälsosam normalvikt och i så stor utsträckning som möjligt undvika kraftiga viktökningar under ditt vuxenliv.


Vad är en hälsosam vikt?

Ditt BMI ska helst ligga mellan 18,5 och 25. Har du inte koll på vad ditt BMI är, kan du beräkna det här.


Ditt BMI ska helst ligga mellan 18,5 och 25..


Det har dock också en betydelse var ditt fett sitter. Fett omkring magen – den så kallade äppelformen – är värre för din cancerrisk än om fettet sitter på lår och höfter – den så kallade päronformen. Magfett är bland annat förknippat med bröstcancer, tarmcancer och cancer i njurarna.

En enkel kik i spegeln borde vara tillräckligt för att avgöra din kroppsform, men om du är osäker kan en snabb mätning med ett måttband ge dig svaret på om du har farligt mycket magfett.
Är du kvinna bör midjemåttet helst vara på max 80 cm. Kolla hur du mäter det korrekt,  här.

Övervikt ökar din risk för de här 13 cancerformerna:

Bröstcancer (efter klimakteriet)

Tjock- och ändtarmscancer

Cancer i matstrupen

Cancer i njurarna

Cancer i bukspottkörteln

Livmodercancer

Levercancer

Cancer i äggstockarna

Cancer i gallblåsan

Cancer i magsäcken

Cancer i mun, svalg och strupe

Cancer i sköldkörteln

Prostatacancer (män)

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar