Tränande kvinna
© Istock

Förebygg livmodershalscancer: Så lite träning behövs

En ny studie att det faktiskt inte behövs speciellt mycket träning för att skydda sig på bästa sätt mot livmoderhalscancer.

19 maj 2016 av Stephanie Korsholm Fox

Det ä ingen hemlighet att träning är bra för oss och att täta besök i löpspåret och på gymmet kan minska risken för att utveckla allvarliga sjukdomar som diabetes, hjärt-kärlsjukdomar och cancer. 

En ny studie från Roswell Park Cancer Institute i New York visar nu också vad du kan göra för att skydda dig specifikt mot cancer i livmodershalsen. Forskningen visar nämligen att om du ser till att träna en halv timme per vecka kan du minska risken för att utveckla den typen av cancer avsevärt. 

Blott 30 minuter kan göra skillnaden

Forskare undersökte mängden fysisk aktivitet hos 128 kvinnor som hade fått diagnosen livmoderhalscancer samt hos 512 kvinnor utan cancer. Undersökningen visade att de kvinnor, som var aldrig tränade, löpte en större risk att få en cancerdiagnos. 

Blott 30 minuters träning i veckan gjorde dock en enorm skillnad. De kvinnor som tränade mindre än 30 minuter i veckan utsattes nämligen för två och en halv gång större risk att bli diagnosticerade för livmoderhalscancer. 

Skillnaden i risken förblev också oförändrad även om forskarna tittade på andra livsstilsfaktorer som rökning, alkoholintag, BMI och även andra fall av livmoderhalscancer i famijen. 

Källa: Shape.com

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar