Källa till stor njutning och fruktan för farliga sjukdomar. Lär dig sju knep för hur du tar hand om dina bröst på bästa sätt.

Du hoppas att unvika cancer

Rör på dig så mycket som möjligt för att minska risken att drabbas av cancer.

5 januari 2011 av I FORM

Motion

Varje gång du rör kroppen, minskar du faran för många fruktade cancerformer. Så spring, simma, utöva Zumba, eller gör din veckostädning. Ju mer fysisk aktivet som du utför, desto mer minskar faran för framför allt bröstcancer och tjocktarmscancer.

Även för cancer i tjocktarmen och livmodern samt förmodligen också buskspottskörteln. Träning ökar nämligen bland annat mängden av immunförsvarets naturliga mördarceller i blodet, som direkt angriper spirande cancerceller.

Optimalt skydd får du genom att träna på hög intensitet helst mer än 4 timmar i veckan.

Kost

Din kost har också betydelse för cancerrisken, men även om undersökningar av grönsaker, bär och frukter visar att de är fyllda med växtämnen som neutraliserar cancerframkallande föreningar samt skyddar ditt DNA, är det svårt att bevisa effekten i studier utförda på människor. Forskarna tror mest på att den gröna kosten kan motverka cancer på ställen som i munnen, matstrupen, magen och lungorna. Cancerfaran minskar alltså 4 procent för varje 200 g frukt och grönsaker som du äter varje dag, men det är inte den mirakelkur som experterna trodde tidigare.

Kostfibrer och fullkorn är mest lovande beträffande förebyggande av tjocktarmscancer, medan forskningen runt bröstcancer, livmoderscancer och andra cancersjukdomar ännu inte visar säkra slutsatser.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar