Kvinna sitter med benen i kors
Undvik att sitta med benen i kors –

det kan nämligen få dig att hänga i ryggen

© iStock

18 ovanor du snabbt kan ändra på

Du gör det förmodligen utan att tänka på det. Men om vi nu säger att din vana inte är så hälsosam, och att det krävs väldigt lite för att ändra på den, då kanske du faktiskt kan göra ett rejält försök?

6 juli 2020 av Tina Valentin Bitsch

1. Du rengör öronen för ofta 

Ditt öra producerar precis den mängd öronvax som behövs. Den gula massan hindrar t ex bakterier, schampo och smuts från att tränga in i örat. Öronen är därför inte gjorda för att bli rengjorda – och särskilt inte med en aggressiv bomullspinne, som riskerar att putta vaxet längre in. Istället kan du ta bort vax från ytterörat med en våt tvättlapp eller hörnet på en handduk, om du känner ett behov av det. Men dina öron är i princip självrengörande.

2. Du borstar tänderna för snabbt 

Två minuter. Så lång tid ska det faktiskt ta att borsta tänderna morgon och kväll, och även om det inte låter som så länge, är det få av oss som gör det. 

Försök att ta god tid på dig när du borstar tänderna och känn efter hur lång tid två minuter egentligen är, och lägg tiden på att borsta i alla vinklar och vrår med cirkelrörelser. Ge också gärna tandköttet en mild massage med tandborsten. På det viset blir det enklare att hålla kanten på tandköttet ren från matrester.


Datormus

3. Du sitter fel med musen 

Många sitter många timmar vid datorn, och det är viktigt att platsen vi sitter på är inställd efter våra proportioner. Bordet ska vara tillräckligt stort så att du kan vila underarmen på det, medan dina axlar är avslappnade. Ju mer musen är inne framför dig, desto bättre. Du skonar handleden om du undviker att ”knäcka” den för mycket när du rör på musen. Sträck ofta på händer och armar och variera din arbetsställning.

Har du ont i armen av att sitta framför datorn? Du kanske har musarm

4. Du tuggar tuggummi konstant

Tuggummi är gott och ger fräsch andedräkt. Så långt, inget fel! Men det är mindre bra för dina käkben att tugga hela tiden, samtidigt som sötningsmedlen kan ge problem med magen. Tänk dig därför för innan du bara tuggar på.

5. Du torkar kläder där du sover 

Det finns inget som att torka kläder ute i det fria! Men det är inte alltid möjligt. Är du tvungen att hänga upp strumporna inomhus, så gör det i ett annat rum än sovrummet. Här är inneklimatet redan en utmaning. 

Det kan vara en bra idét att investera i en hygrometer som håller koll på luftfuktigheten. Den ska ligga mellan ca 40 och 60 procent, om du inte vill riskera mögel och kvalsterallergi. Överstiger den 60, bör du vädra noga.


Cola

6. Du dricker läsk över lång tid 

Ska du dricka läsk så gör det snabbt! Ju längre dina tänder utsätts för syran, desto mer skada kan den göra. Därför är det inte smart att ha en cola ståendes, som du sippar på i timmar. Drick den hellre i ett svep (så är den också kall). Det skyddar också tänderna att använda sugrör och att skölja med ett glas vatten efteråt.

7. Du låter väskan hänga över ena axeln

Om du har en axelväska, tänk då på att skifta mellan höger och vänster sida, så att kroppen inte belastas ensidigt varje gång du går med väskan. Om du har mycket grejer så kan det vara bättre att byta till en ryggsäck, som fördelar belastningen jämnt på bägge axlarna och sitter stabilt.

LÄS OCKSÅ: Här är 5 vanor som dina axlar kommer att älska

8. Du går alltid i högklackat

Du lägger press på både fötter och rygg när du går i högklackat. Gå till och från jobbet eller festen i låga skor, och ta med stilettklackarna i väskan. Då kan du hoppa i dem när du kommer fram och mest ska sitta stilla.

Nysa

9. Du nyser i handen 

Det kittlar i näsan och instinktivt sätter du handen framför munnen för att fånga bacillerna i nysningen ... aaattjooo! Kom dock ihåg att tvätta händerna efteråt. Alternativet är att fånga nysningen med armen – t ex i armvecket – för det finns inte alltid tvål och vatten i närheten. Självklart kan du också ta upp en näsduk och hålla för munnen och näsan, men du slipper ändå inte helt och hållet bakterier på fingrarna. 

10. Du använder för mycket tvål i duschen 

Tvål kan kännas skönt, men din hud älskar det inte lika mycket som du gör. Ämnena i tvålen är hårda mot naturliga fettämnen, och när du tvålar in dig från topp till tå, riskerar huden att avfettas. Använd därför bara tvål där du känner att det finns ett behov. Om du vill använda tvål mellan benen, se då till att välja en med rätt pH-värde. 

LÄS OCKSÅ: 10 tips för ett hälsosamt underliv

11. Du hänger i ena höften när du står upp 

Ofta gör vi det utan att tänka på det – lägger över kroppsvikten på ena sidan och hänger i ena höften. Om du kan öva på att fördela vikten jämnt, minimerar du risken för smärtor i höfter och ländrygg. Tänk på att det är fantastiskt bra att hålla igång kretsloppet genom att göra små rörelser när du står upp. Vippa t ex gärna fram och tillbaka från tår till häl.


Dippsås

12. Du tar för mycket sås 

Bearnaisesås smakar gott till mycket, men du kan spara många kalorier genom att minska lite på såsen. Ställ tillbaka burken i kylen när du har lagt en klick på tallriken. Sätt dig ner och lova dig själv att det ska räcka hela måltiden.

13. Du sover på magen 

Träffar du John Blund på magen, kan det vara idé att försöka vända på dig. När du sover på mage är nämligen din rygg och nacke inte i en neutral viloposition, och det kan ge smärtor om du ligger så för länge. Om du kan sova på rygg är det perfekt. Det går också bra att sova på sidan, men det kräver en bra, fast huvudkudde, så att nacken är en naturlig förlängning av ryggraden. Variera gärna sida för att minska pressen på höften.

Saltkar

14. Du saltar automatiskt 

Smakar du på maten innan du saltar? För många har det blivit en dålig vana att salta, men genom att bli medveten, kan du ändra på det – och njuta mer av de andra kryddorna. Genom att salta mindre minskar du risken för högt blodtryck och hjärt­kärlsjukdomar.

Så här skär du ner på ditt dagliga intag av salt

15. Du släcker törsten med allt annat än vatten

Te, kaffe, vin, saft, läsk och juice – det finns många potentiella favoritdrycker. Men vill du hålla ditt koffeinintag i schack eller undvika att dricka massor av kalorier, kom då ihåg att vi faktiskt har världens bästa dricksvatten. Gör det till en vana att dricka ett glas kranvatten innan du ger efter för en craving. Är smaken för trist för dig, kan du enkelt piffa upp det med t ex citrusfrukter eller örtkryddor.

Hitta spännande och goda sätt att smaksätta ditt kranvatten

16. Du sitter med benen i kors 

Om du kan nöja dig med att korsa benen vid anklarna, så undviker du att hänga i ryggen, och ditt bäcken blir inte snedvridet. Tills du vänjer dig av med att automatiskt sätta dig med benen i kors, kan du ställa in din mobil för att påminna dig om att byta ställning varje kvart. Du kan också byta ut din stol mot en pilatesboll eller sitta på en kudde som får dig att luta snett framåt. 

Handtvätt

17. Du fuskar med handtvätten 

Det är faktiskt inte ett äpple om dagen, utan sund handhygien som håller doktorn borta. Om du vill vara säker på att bli kvitt handbakterierna, ska du se till att tvåla in händerna noga. Även runt dina naglar och nagelband samt mellan fingrarna. Skrubba vidare medan du sköljer av tvålen, och lägg gärna 20 sekunder extra på det. 

Funkar handsprit lika bra som att tvätta händerna med tvål?

18. Du ser alltid ett avsnitt till 

Ajdå, detta kan var svårt att sluta med. Men om du inte får din nattsömn, tär det på din hälsa och även på ditt goda humör. Bestäm dig för att gå och lägga dig vid en viss tid och håll dig till det – serien finns kvar även imorgon.


Artikeln publicerades i I FORM nr 12/2019

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar