Träningen döljer fettförlusten

Om du går från att inte ha tränat alls eller relativt lite till att träna åtskilliga gånger i veckan kan det betyda att vikten ökar.

10 januari 2010 av I FORM

Därmed kan träningen dölja de framsteg du gör när det gäller fettmängden, och det kan vara nedslående när du nu tränar så flitigt.

Skälet är inte att musklerna växer kraftigt när du ökar träningsmängden. Det är i varje fall bara en del av förklaringen till hur vikten på några veckor kan öka med flera kilo. Det som är av större vikt är att träningen påverkar mängden blod i kroppen, hur mycket kolhydrater som lagras i musklerna och inte minst hela kroppens vätskebalans.

Lösning

Först och främst är det viktigt att du accepterar att det kvittar om vikten sjunker så länge fettet smälter bort från din kropp. Vikten har med andra ord ingen betydelse så länge du ökar din träningsmängd. Följ därför med i kroppens framsteg på andra sätt.

En av de allra bästa mätmetoderna är klädernas passform. Måste du knäppa in behån, behöver du nya hål i skärpet eller behöver hela garderoben justeras ner en eller två storlekar? Det vittnar om att du är på rätt väg. Du kan också plocka fram ett måttband och mäta kroppens omfång runt midjan, höfterna och låren. Mät före och under viktminskningen. Om fettet försvinner åker garanterat några centimeter också med.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar