Träna dig smalare - med motion och en personlig tränare

Ju mer du rör dig, desto mer fett förbränner du. Men all motion är inte lika effektiv. Läs här om vilken motionform som är mest effektiv - och få tips om hur du planerar in den i din vardag.

16 mars 2009 av I FORM

Särskilt bra om du ...

... gillar att röra dig och är inställd på att träna regelbundet. Också bra för dig som gärna vill äta sundare men helst inte mindre, eller för dig som redan äter sunt - men ändå inte går ner i vikt.

Den organiserade och analytiska typen har lättast för att genomföra ett motionsprogram. Om du är stressad, spontan till din läggning eller inte van vid att motionera är en personlig tränare guld värd eftersom han eller hon ser till att du tränar rätt.

Det finns säkert någon sådan på ditt lokala gym. Om du är den emotionella typen så avtala med till exempel en kompis om att ni ska träna tillsammans.

Så här gör du:

Läs råden och plocka ut dem som passar dig. Försök också att röra på dig lite mer till vardags och välj en motionsform som du gillar och kan utöva tre gånger i veckan. Glöm inte att en gång är bättre än ingen gång.

1. Börja konditionsträna. Välj till exempel gång, aerobics, löpning, cykling, rodd, skidåkning, simning eller step up - de bästa motionsformerna om du vill bränna fett.

2. Byt tempo. Träna hårt och intensivt vissa dagar - och mindre hårt andra.

Du förbränner konstant en blandning av fett och kolhydrater. Vid lugn träning som till exempel gång förbränner du procentuellt mer fett. Men du förbränner totalt sett mer vid hård träning. Din förbränning efter hård träning är också större.

Om du motionerar lugnt en längre stund, till exempel en timmes promenad, kommer förbränningen dock att vara i topp de sista minuterna. En långpromenad är alltså ett bra alternativ till hård träning. Men försök ändå lägga in en hård löprunda i ditt program. Ju bättre kondition, desto bättre förbränning - även om du inte rör dig.

3. Styrketräna. Ju större muskler du har, desto högre är ämnesomsättningen i vila, dvs du förbränner konstant mer fett. Kombinera konditionen med styrka och ta styrketräningen först. Då får du ut mest av motionsformerna.

4. Ät inte efter träning. Om kroppen inte får ny energi efter träningen ökar den automatiskt sin naturliga förbränning. Gå inte miste om den effekten utan håll dig till vatten första timmen.

5. Motionera före frukost. Det ger en kickstart för kroppen så att den snabbare skiftar till fettförbränning.

6. Var aktiv. Ta trappan, gå eller cykla till jobbet. Låt bli att sitta och hänga över skrivbordet. Byt ställning ofta, res dig och gå runt, till exempel när du talar i telefon. Lek, dansa, promenera och spela boll på fritiden. Och glöm inte att hushållsarbete också är motion.

7. Stäng av TVn. Det är framför den vi är som minst aktiva. Skulle du inte kunna använda tiden mer aktivt?

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar