Små kalorisynder gör stor skillnad

Ibland är det små, vid en första anblick obetydliga synder, som bromsar viktnedgången.

26 februari 2009 av I FORM

En liten förändring i de dagliga rutinerna kan få allvarlig inverkan på vikten. Ofta handlar det om förändringar som inte är direkt relaterade till viktnedgången. Det kan vara ett nytt jobb som gör att vägen till och från arbetet blir kortare, en ny vana att ta en caffè latte med väninnorna eller något helt annat.

Lösning


Om viktminskningen avstannar efter en period då kilona rasat, är det en bra idé att sätta sig ner och gå igenom dagsrutinerna. Skriv upp vad som händer under dagen – försök få med allt. Genom att dokumentera all fysisk aktivitet och allt du äter får du möjlighet att reflektera över om något förändrats sedan du började med viktminskningen.

Har något förändrats?

Ta också en titt en vecka eller fjorton dagar tillbaka i tiden. Har perioden präglats av onormalt stort socialt umgänge, långa arbetsdagar med förskjuten måltidsrytm eller försummad träning? Eller har det varit så dåligt väder att du inte haft lust att träna?

Ofta finns det en förklaring till att vikten inte längre minskar i samma takt som tidigare. När du kommit så långt gäller det att hitta en lösning. Det räcker kanske att strukturera upp vissa punkter, eller kanske behöver du helt enkelt tänka till och välja en ny strategi med mer motion eller mindre portioner för att kompensera aspekter i vardagen som du inte kan ändra på.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar