Magakademin: Plankan

Del 5, övning 25 (Fokusövning)

4 augusti 2015

Plankan är ursprungligen en yogaövning. Senare har pilates ursäkta uttrycket plankat övningen och idag ingår den i många slags stabilitetsträningar, eftersom den är särskilt bra på att stärka de djupa tvärgående magmusklerna och dessutom skuldror och rygg. Tänk på att det är en statisk övning: Det gäller att stå i en ställning under en viss tid med kroppen i en rät linje, precis som en planka. Övningen finns i en mängd olika varianter, men här ska du utföra den klassiska övningen med armbågar och tår i golvet och ansiktet nedåt.

För att komma i RÄTT ställning ska du lägga dig på magen med knäppta händer framför dig, så att du vilar armbågarna och underarmarna, och armbågarna är strax under dina axlar.

Spänn magen och sträck och lyft höften så att du står på armbågar och tår och dina ben kommer upp som en rak förlängning av nacke och rygg. Håll ställningen så länge det framgår av ditt program (eller tills du inte orkar mer).

Muskler: Den djupa tvärgående magmuskeln och axlar och rygg.

Se resten av övningarna från del 5 här.


Tillbaka till översikten.

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar