Ät glass med gott samvete

En glass en varm sommardag skadar dig inte, men om solen strålar hela sommaren riskerar du att plussa på siffrorna på vågen om du är svag för glass. Här kommer tips på hur du gör sommarens glassätäande lite sundare.

20 juli 2016 av I FORM

Så njuter du sommarens glass


  • Leta efter frukt Det finns faktiskt en del isglass med ganska mycket frukt i. Du sparar inte nödvändigtvis in så många kalorier, men innehållet av naturliga, sundare ämnen blir större. Kolla mängden frukt och eventuellt juice i innehållsförteckningen. Står det inte exakt är tipset att kolla var i ordningen frukten står i innehållsförteckningen. Ju högre upp, desto mer av den finns i glassen.

  • Kolla kaloriantalet Många tittar på kalori- och fettinnehållet per 100 gram när de försöker utvärdera hur mycket en produkt riskerar att öka midjemåttet. Men det hjälper inte, för vi äter ju oftast upp hela glassen, oavsett vad den väger. Om du vill jämföra flera glassar och välja en mer kalorisnål, så glöm inte att räkna ut kalorimängden per glass.

  • Skippa rånet Hoppa över glassrånet och be om att få glassen i en bägare. På det viset sparar du in ett antal kalorier i ett nafs – och dessutom av den mer osunda typen, då ett glassrån inte är något annat än en gräddad vetedeg full av socker och fett.

  • Testa yoghurt- eller skyrglass Det finns flera yoghurtglassar på marknaden som du kan testa som alternativ. Kolla att mängden protein är hög (minst 5 g/100 g). Eller gör egen glass på skyr. En god yoghurt- eller skyrglass rymmer, utöver gott om proteiner, endast en bråkdel av det fett som finns i vanlig gräddglass.

  • Satsa på sorbet När du är sugen på något gott och läskande i värmen är sorbetglass ett mycket bra val. En sorbetglass av god kvalitet innehåller mycket fruktjuice och är därför nyttigare än vanlig isglass. Samtidigt sparar du in cirka 25 procent av kalorierna jämfört med gräddglass, så du har allt att vinna.

  • Välj den minsta Gillar du att äta mycket glass när solen skiner, så välj de allra minsta isglassarna. De flesta rymmer runt 50 kalorier per glass, vilket inte ger något större utslag på vågen även om du äter en varje dag i tre veckor på semestern. Och tar du en promenad varje dag så går det hela på ett ut.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar