Nio tips för en lyckad viktminskning

I regel går det bra de första veckorna när du har bestämt dig för att leva smalare. Men efter ett tag kan det bli svårt att hålla motivationen uppe. Nedanstående tips kan förhoppningsvis hjälpa dig att hålla ut.

6 maj 2009 av I FORM

Ät varierat

Ät varierat och experimentera i köket. Tråkig och enformig mat är en sund livsstils värsta fiende och kan skapa ett behov att gå tillbaka till gamla vanor.

Undvik impulsköp

Gör en inköpslista när du ska handla. Då är det lättare att undvika lockande -och feta impulsköp.

Handla när du är mätt

Handla när du är mätt och har gott om tid. Om du handlar när du är hungrig och har bråttom riskerar du att handla för mycket mat och fel mat - i synnerhet snabba snacks är frestande när du handlar på tom mage.

Ta med mat hemifrån

Ta med mat hemifrån till lunchen på jobbet. Det är lättare att styra fettinnehållet i maten när du lagat den själv - i stället för att frestas i matsalen.

Frys bort fettet

Ett effektivt sätt att avlägsna fett från soppor och såser är att låta dem stå kallt i kylskåpet sedan de har svalnat lite. Då lägger sig fettet på ytan och det är lätt att ta bort med en sked. Sedan kan du värma såsen eller soppan igen.

Sund tillagning

Lär dig laga mat på ett sunt sätt. Koka, ugnsstek, grilla, använd mikrougn, teflonpanna etc. Stek aldrig i fett och fritera aldrig. När du ska steka så använd antingen en panna som inte behöver fett eller pensla med ytterst lite olja.

Bygg upp ett lager av nyttiga snacks

Se till att du alltid har lite av dina favoritsnacks hemma. När du blir riktigt sugen på något gott har du alltid lite att ta av och slipper ge dig ut och köpa onyttigt godis.

Byt fett mot vinäger

Vinäger med smak kan också användas som tillsats i sås och soppor eller till marinader och som fettersättning vid stekning.

Frys dina vindruvor

Känner du för något sött så frys några vindruvor och ta två-tre stycken och ät medan de är frysta.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar