Myt: Mindre motion ökar din viktminskning

Många tror att en effektiv viktminskning kommer av en kostomläggning, men är det så enkelt?

12 februari 2016 av Irene Brøndum

Glöm inte motionen när du vill gå ner i vikt

I bantningsindustrin finns det förespråkare för att det är bäst att börja med att lägga om sin kost. Sedan kan man alltid börja motionera senare om man orkar. Och visst stämmer det att motion kan göra att vikten minskar långsammare, för att muskler väger mer än fett, för att man får mer blod och för att glykogen­depåerna blir större.

Men det faktum att du bygger upp muskler samtidigt som du blir av med fett ger dig i gengäld en så hälsosam vikt­minskning som möjligt. Motion ser ut att kunna minska bukfetman och göra muskler och lever mer känsliga för insulin. Därför är det viktigt att träna när du ska banta. Muskelmassan är dessutom mer metaboliskt aktiv än fettet. Det vill säga att ju mer du tränar musklerna, desto snabbare blir också ämnesomsätt­ningen. Motion är alltså mycket viktigare för hälsan än att gå ner i vikt, vilket är den enda effekten av att lägga om kosten.

Ta cykeln till jobbet eller affären, sparka städerskan och städa själv istället och släpa med dig ungarna till simhallen. Allt räknas!

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar