Myt: Kaloriräkning är rätt väg

Det är inte bara fett du blir av med när du räknar kalorier.

10 februari 2016 av Irene Brøndum

Var glad för din päronform

När du räknar kalorier för att gå ner i vikt så är det inte bara fett du blir av med. Du tappar nästan säkert också fettfri massa. Det vill säga, du tär på muskler och organ. Det faktum att du förlorar muskelmassa kan vara en bidragande orsak till att viktminskning ökar dödligheten istället för att sänka den.

En annan tes är att en del av den fettmassa som man gör sig av med faktiskt var viktig för ens hälsa. Det handlar särskilt om det fett som sitter på baken, höfterna och låren. Det finns nämligen ett samband mellan höftens omkrets och dödligheten. Ju bredare höfter, desto lägre dödlighet.

Så det kanske är dags att sluta fred med sin stora rumpa istället för att alltid beklaga sig över den och önska att den var mindre.

När du sparar in på kalorierna blir det också extremt viktigt att du har en kosthållning som är korrekt eftersom du annars riskerar att få brist på många viktiga näringsämnen. Brist på kalcium och D-vitamin kan ge benskörhet och för lite järn ger blodbrist.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar