Myt: Ju smalare, desto sundare

Många tror att en smal kropp är sund, men så är det nödvändigtvis inte.

12 februari 2016 av Irene Brøndum

Lita inte på badrumsvågen

Det finns självklart ingen tvekan om att det är mest hälsosamt att vara någorlunda normalviktig. Men om man inte är det så måste det ju vara mer hälsosamt att väga lite för lite än lite för mycket?

Det skulle man kanske kunna tro, men kurvan för ett hälsosamt BMI är U-formad. Statistiskt sett har människor med högt BMI en ökad risk att dö i förtid. Men det har även de med ett lågt BMI. För det kan lätt bli en krycka att vara smal. Man glömmer kanske att ta cykeln istället för bussen och att äta en morot istället för att fika – man ser ju ändå ingen skillnad i spegeln. Men du kan se smal ut och ändå vara fet på insidan. Det säger varken BMI eller din badrumsvåg något om.

Om du har liten muskelmassa och det (osynliga) fett du bär på är placerat i bukhålan, så är du det som brukar kallas för "smalfet". Smalfeta är mindre känsliga för insulin, har förhöjda fettmängder i blodet och ett milt inflammationstillstånd i kroppen.

En låg vikt går också ut över muskel- och skelettvävnaderna, och ökar risken för att utveckla benskörhet. Skelettmassan reduceras gradvis från 40-årsåldern och smala människor har ofta en mindre skelettmassa att ta av.

Ett mycket lågt BMI kan också störa hormon­balansen i kroppen, vilket till exempel kan göra att mensen helt uteblir. I jämförelse med normalviktiga tar det också fyra gånger så lång tid att bli gravid om du är underviktig. Nya undersökningar har också visat att under­viktiga löper en betydligt större risk att råka ut för missfall.

Så här räknar du ut ditt BMI

Ett BMI mellan 22 och 25 är enligt uppgift mest hälsosamt. Därefter ett BMI mellan 25 och 30.

Klicka här och räkna ut ditt BMI

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar