© iStock

Myt: Ju fler kilon, desto bättre viktminskning

Många tror att viktminskning handlar om att gå ner så många kilon som möjligt, men är det verkligen det sundaste?

10 februari 2016 av Irene Brøndum

Tänk dig för ordentligt innan du startar en bantningskur: Hur stark vilja har du att genom­föra den och är du redo att offra det som krävs? Det kräver stor självdisciplin att hålla de tappade kilona borta. Du måste tänka på allt du stoppar i munnen – varje dag – väga dig regelbundet och motionera över en timme varje dag.

Statistiken är nämligen inte på din sida. 95 procent av alla som går ner i vikt lägger på sig alla kilona igen. Många går till och med upp mer efter några månader eller år.

Det är därför bättre att vara mer realistisk och mindre fanatisk med sin viktminskning. Kanske är det bättre att bara gå ner ett par kilo, men att man i gengäld inte går upp igen.

Eller också kan man till en början "bara" kon­cen­trera sig på att inte gå upp mer och i gengäld börja motionera mer.

Det är nämligen motionen som är viktigas­t. Undersökningar av träning och efterföljande skanning visar att även de som inte går ner alls får en förändrad kroppssammansättning av träningen, och därmed mindre fett kring de inre organen. Och det är viktigast, eftersom bukfettet utan tvekan är farligast och ger störst risk för att till exempel utveckla diabetes.


En svensk studie visar att de som tränar minst två gånger i veckan har 75 procent mindre fett kring sina inre organ än de som tränar mindre.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar