Kvinnoben i träningsbyxor och skål med frukost.

Det finns stora fördelar med att tänka igenom när du äter under dagen.

© iStock

Vid de här tiderna ska du äta om du vill gå ner i vikt

Om du går på diet och försöker gå ner i vikt så spelar det stor roll när du intar dina måltider.

8 april 2015 av Anja Bruneskjold

Om du gärna vill gå ner några kilon så spelar det stor roll vid vilka tider du äter. En amerikansk studie visar faktiskt att om du äter vid fel tider på dygnet, kan du riskera att påverka ditt blodsocker så mycket att det blir hela 18 procent högre än normalt. Något som kan påverka din insulinnivå negativt, så det slutar med att du istället lägger på dig.

Du har emellertid allt att vinna, om du tänker på att placera dina måltider vid rätt tidpunkter. Det kommer att hålla ditt blodsocker stabilt och du får mycket bättre förutsättningar för att gå ner i vikt.

Läs mycket mer om gå ner i vikt här!

Ät enligt 3-timmarsregeln

En måltid var tredje timme. Denna mycket enkla regel kan faktiskt göra hela skillnaden. Placerar du dina måltider på det här viset, undviker du nämligen att blodsockret störtdyker och du äter för mycket.

Planera in dina måltider under dagen, så det är ca tre timmar mellan dem. Förutom huvudmålen krävs det att du också planerar in två–tre mellanmål. Föreställ dig att de här mellanmålen ska ”bygga en bro” till nästa huvudmål, så att det är ett bra flow i dina måltider hela dagen igenom, och att det inte plötsligt är ett stort glapp där du inte äter något under en längre period.

Äter du t ex frukost kl 6 och lunch klockan 12, är det optimalt att planera in ett mellanmål mellan nio och halv tio. På samma sätt infaller eftermiddagens mellanmål någonstans mellan tre och fyra. Äter du senare än det kommer du sannolikt att få slut på energi och bli frestad att äta onödiga saker. Allra viktigast är dock inte tidpunkterna för dina måltider, utan nyckeln är att äta i en jämn och stabil rytm, där måltiderna är placerade som pärlor på ett snöre under hela dagen. 

I FORM tipsar
Oavsett om du vill gå ner i vikt eller hålla en stabil vikt, är I FORM Kostdagbok det perfekta verktyget för att skapa en överblick över din kost och hålla koll på ditt dagliga kaloriintag.
Prova I FORM Kostdagbok gratis i 5 dagar – och få en överblick över ditt dagliga kaloriintag

Så får du in träningen

Gillar du att träna som kom ihåg att dina måltider både kan boosta och förstöra din träning. Huvudregeln är att äta en lätt måltid 1–1,5 timme före träning, medan ett huvudmål bör ligga 2–3 timmar före. Äter du närmare inpå träningen kan magen bli orolig av att den fortfarande känns full. Och ligger huvudmålet längre bort från träningen än de 2–3 timmarna, kan du istället uppleva att du saknar energi för att träna hårt. Vill du gärna träna på morgonen är det bäst att göra det på fastande mage. Ev kan du förbereda lite genom att äta ett lätt mellanmål innan du går och lägger dig kvällen innan.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar