Tänk dig smal - självinsikt är vägen till nya vanor

Sällskapsätande, tröstätande, frosseri. Vi äter ofta med känslorna. Men vet vi varför och när blir det lättare att äta det som vi verkligen behöver - och inte det som humöret vill.

29 april 2011 av I FORM

Äter du ofta trots att du egentligen inte är hungrig? Det är inget konstigt med det, mat och känslor hör ihop för de flesta av oss. Men ju mer spontan eller emotionell du är, desto mer benägen är du troligen att låta dina känslor styra dina kostvanor.

Mental omställning

Du måste förbereda dig mentalt på att göra något åt din vikt - annars fungerar det inte. Du måste vilja detta. Om du inte är beredd att lägga om din livsstil, så vänta hellre. Om du är beredd, så följ dessa sex råd:

  • 1. Använd en period till att vara extra uppmärksam på dig själv. Varje gång du öppnar kylskåpet eller rotar igenom skafferiet på jakt efter något gott kan du fråga dig själv: "Varför ska jag äta något nu? Är jag rastlös? Stressad? Är jag uttråkad eller arg och frustrerad?" Skriv eventuellt ner dina tankar. Så småningom kommer du att se ett mönster och förstå vad som ligger bakom ditt onödiga ätande.

  • 2. Tänk igenom om du kan göra något åt din rastlöshet, vrede, eller liknande. Handlar ditt ätande om något som du kan göra något åt, nu eller senare? Det spelar ingen roll om du kan ta tag i det just nu. Men du kan lägga upp en tillfällig strategi som hjälper dig att hantera de situationer som utlöser ätandet. Det kan till exempel vara att bjuda hem en väninna för att distrahera dig under perioder då du håller på att gå i fällan igen, att ta en promenad eller vad som nu fungerar.

  • 3. När du bestämmer dig för att göra något åt de problem som ligger bakom dina kostvanor handlar det ofta om grundläggande saker, till exempel att byta jobb, om det nu är arbetet som gör att du ständigt är i obalans. Kanske du borde ägna dig åt något helt annat? Eller göra slut på ett dåligt förhållande? Eller förändra ditt liv på någon annan avgörande punkt? Oavsett vad som gått snett i ditt liv, är det ingen ursäkt för att inte göra något åt det. Vi är bra på att hitta ursäkter och skylla problemen på exempelvis dålig ekonomi, att man är för gammal, familjen och så vidare. Att det är därför vi inte förmår bryta negativa mönster. Men allt är möjligt, om bara viljan finns. Lägg upp en konkret plan över vad du vill och över vad som krävs för att den ska kunna genomföras. Ta sedan första steget i planen i stället för att leva kvar i en olycklig tillvaro.

  • 4. Hoppa inte på kurer som du vet att du inte kommer att klara. Om du inte är mycket för sund mat och motion så strunta i det, även om alla säger att det är det enda som fungerar. Risken är stor att det slutar med ännu ett nederlag. Använd dina kunskaper om dig själv och hitta en utväg som passar.

  • 5. Du kan söka professionell hjälp hos en psykolog eller psykoterapeut som kan stötta dig i sökandet efter vad som ligger bakom dina ätvanor och hjälpa dig med att göra upp en plan på hur du ska kunna ändra på dem.

  • 6. Inse att om du inte gör något åt det, så beror det på att du har valt att inte göra något. I så fall får du leva med din övervikt.

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar