STEG 7: Börja i det lilla och uppskatta det

Såvida du inte är allt-eller-inget-typen som mår bäst av att göra en massiv insats när du väl kommit i gång, är det klokt att börja i det lilla och inte vara alltför ambitiös.

9 juli 2015 av I FORM

Dela upp viktminskningsprojektet i överkomliga delmål.

Bestäm dig till exempel för att äta en nyttig frukost varje dag. Lova dig själv att äta två eller tre sunda mellanmål dagligen.

Bestäm dig för att prata med din partner om sådant som du är missnöjd med i ert förhållande.

Ett steg i taget

Nästa mål kan vara att minska på kak- och chokladkonsumtionen och i stället ta en frukt av något slag och lyssna till skön musik när suget infinner sig. Och sedan kommer kanske turen till den totala kalorikontrollen. Läs igenom din lista från steg 6 och välj ut punkterna en åt gången.

När du jobbar med små delmål blir projektet mer realistiskt och överskådligt. Och det är viktigt att du fokuserar på de många små framgångar du gör.

Om du har bestämt dig för att "från och med i dag ska jag äta sunt och motionera varje dag" kommer du att uppleva en liten kaka som ett fiasko för hela projektet.

Om du däremot arbetar med delmål är kakan förvisso ett litet nederlag men du kan ändå uppskatta att du faktiskt åt en nyttig frukost och att du har inlett en svår diskussion med din partner.

Tänk hela tiden på att du nu har kommit i gång och bara det är värt att glädja sig över.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar