STEG 6: Hitta alternativ till mat

Plocka fram sammanfattningen från Steg 1. Nu är det dags att se på hur du tacklar de situationer där du hittills har överätit. Du får också lära dig att undvika att de uppstår.

24 juli 2015 av I FORM

Upptäcker du till exempel att du faktiskt inte äter särskilt mycket vid måltiderna men i gengäld vräker i dig efter arbetstid, kan det vara en lösning att äta en god och näringsrik frukost och lunch och dessutom sunda mellanmål.

Prova själv, även om du tycker att det är tokigt att äta mer i situationer där du mycket väl kan kontrollera din matkonsumtion. Tänk på att det är det din kropp behöver och att du förmodligen slipper suget efter något sött senare.

Uppmärksamma känsloätandet

Det kan också vara så att du upptäcker att du snaskar mer när du är stressad. Och då är det stressen du ska jobba med. Tvinga dig att gå ner i varv genom att till exempel ta 5 minuter på jobbet med avslappande musik i hörlurarna. Säg nej till övertid. Träna yoga eller ta ett varmt, doftande bad på kvällen.

Tröstäter du när du är deppig så tillåt i stället dig själv att känna sorgen och prata med andra om det. Dämpar du vrede och irritation med mat så ge efter för känslan; skrik högt eller slå näven i bordet även om du är ensam. Avreagera dig och försök sedan att göra något åt det som gjort dig arg och irriterad.

Varför känner du som du gör?

Äter du när du känner dig alldeles tom inombords så tänk över vad som ger dig denna känsla. Drömmer du om ett mer spännande liv? Dröm då vidare och fundera över vad du kan göra för att få det.

Äter du mer under perioder då ditt förhållande inte är det bästa så tänk över vad som är fel mellan er och vad du kan göra åt det.

Har du svårt att säga nej när det står kakor eller en stor skål godis på bordet så tänk efter varför det är så. Kanske fick du redan när du var barn lära dig att folk blir ledsna när du tackar nej när det bjuds på mat. Eller har du helt enkelt aldrig fått lära dig att ha det mysigt utan mat?

Skriv en lista

Gör en lista över saker du kan göra i situationer där du äter för mycket, en lista över möjliga lösningar på de problem som gör att du äter för mycket, och/eller en lista över hur du kan tackla de känslor som du hittills dövat med mat.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar