STEG 4: Tänk positivt

När du har bestämt dig - nu eller aldrig - är det dags att locka fram glädjen över beslutet.

4 mars 2009 av I FORM

Förvisso blir det tufft att gå ner i vikt, men tänk i stället på hur underbart det kommer att bli när du har kommit ut på andra sidan. Och denna förväntningens glädje ska du utnyttja under projektets gång.

Börja med att formulera ditt mål positivt. Tänk på att du gör det här för att du vill ha mer energi, bli sundare, du vill behandla din kropp ordentligt, du är värd att vara snygg och så vidare. Du ska inte använda negativa formuleringar som att "jag måste göra det här för att jag är tjock och dum".

Var också uppmärksam på att du ska gå ner i vikt för din egen skull, inte för att du vill göra din partner glad eller för att andra säger att du behöver gå ner i vikt.

Visualisera dig ditt framtida jag

Det är lättare att tycka synd om sig själv och mista motivationen om man känner att man anstränger sig för andras skull. En annan bra mental övning är att se sitt framtida jag för sin inre syn.

Försök se dig själv som du blir när du har nått din idealvikt och är fullt sysselsatt med att leva ett liv i harmoni med dig själv.

Föreställ dig ditt framtida jag i alla situationer: Hur hon väljer mat. Hur hon njuter av den. Hur hon är tillsammans med andra. Vad hon tänker om sig själv. Hur hon reagerar när hon blir glad eller ledsen, och så vidare. Se henne för dig så ofta som möjligt under processen.

Låt henne vara ditt föredöme och lyssna till henne när hon berättar för dig vad du ska göra, till exempel säga nej till att jobba över eller middag hos svärmor om du hade sett fram emot att slappa hemma i soffan.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar