STEG 3: Förbered dig på att gå ner i vikt

När du har fått en mer exakt bild av dig själv och dina matvanor är det dags att göra upp med dig själv om du är redo för att gå ner i vikt just nu.

27 maj 2015 av I FORM

Det är ett stort projekt och du ska ha klart för dig att ingen annan än du själv har ansvar för att det ska gå bra.

Det räcker inte heller att du mobiliserar viljestyrka. Om du äter med känslorna drivs du av omedvetna krafter som du inte kan styra i längden.

Ett annat problem med viljestyrkan är att viljan inte berättar för dig vad du ska göra istället.

Lev fullt ut

Viljan kan uttrycka ett klart och tydligt nej, men den kan inte ge dig andra möjligheter att täcka de behov du hittills har tillfredsställt med mat. Och det du behöver i stället för mat kan kanske ändra hela din vardag radikalt.

Vill du gå ner i vikt? Läs om olika metoder här >


Om du har använt mat till att lägga lock på dina känslor ska du också överväga om du är beredd att känna efter och släppa loss dessa känslor.

För det kan göra ont. Du måste tillåta dig själv att leva livet fullt ut: gråta när det gör ont, skrika när du är arg, säga stopp när någon överskrider dina gränser, slappna av när du är stressad, slå dig lös när du känner för det och äta när du är hungrig.

När du har bestämt dig för att gå ner i vikt bör du alltså vara inställd på att du kanske också måste ändra på saker och ting i ditt liv som inte precis har med dina mat- och motionsvanor att göra.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar