STEG 1: Ta reda på när du äter för mycket

Det första steget på vägen mot ett naturligt och avslappnat förhållande till mat är att ta reda på varför du äter för mycket.

4 mars 2009 av I FORM

Köp en liten fickalmanacka där du skriver upp vad, när, hur och i vilka situationer du äter - och hur du mår före och efteråt.

Försök att ha den med dig överallt och skriv upp allting. När på dagen äter du? Äter du hemma eller ute? Vid matbordet, stående vid kylskåpet eller sittande i soffan framför teven? Är du ensam eller tillsammans med familjen? Kastar du i dig maten eller ger du dig själv tid att njuta av den? Lägger du upp maten snyggt - eller äter du direkt ur förpackningen?

Det är ganska besvärligt och tidskrävande. Men det är en perfekt metod för att få en bild av var problemet ligger - för du kommer mycket snabbt att upptäcka ett mönster.

Lär dig känna igen situationerna

Det kan exempelvis visa sig att du inte alls får i dig tillräckligt med mat vid måltiderna och sällan ger dig tid att njuta av maten - utan tar i stället en chokladbit i förbifarten. Det kan också vara så att du äter dubbelt så mycket som du egentligen behöver vid måltiderna - och nästan aldrig mellanmål. Kanske äter du alltför mycket precis före mens.

Eller så äter du kanske bara för mycket när du är ensam hemma och känner dig deppig och tycker synd om dig själv eller tom inombords. Kanske äter du bara för mycket när du myser tillsammans med familjen framför teven och en bra film. Eller när det kör ihop sig på jobbet.

Fokusera på känslorna

Något av det svåraste i den här metoden är att sätta ord på ens sinnesstämning i samband med måltiderna. Dels är vi inte vana vid att konstant känna efter hur vi mår, dels använder vi ofta maten till att just dämpa våra känslor - alltså att undvika att lägga märke till dem.

Men försök i alla fall och tänk på att alla känslor - även mer diffusa som tomhet och oro ska noteras. Du ska inte tänka efter varför du känner som du gör - bara konstatera det.

När du har fyllt i dagboken under en så lång period att du kan se ett tydligt mönster så notera vad du kommit fram till. Till exempel: jag äter för mycket när jag är ensam och känner mig deppig och tom. Jag äter också för mycket godis och kakor när jag ska ha det mysigt tillsammans med familjen eller på jobbet. Jag äter inte för mycket vid måltiderna och så vidare. Spara slutsatsen till senare!

7 frågor till din dagbok


  • När åt jag?
  • Var åt jag?
  • Med vem åt jag?
  • Vad åt jag?
  • Hur åt jag?
  • Hur mådde jag innan jag åt?
  • Hur mådde jag efteråt?


Exempel på känslor som kan dämpas med mat:


  • Sorg
  • Ensamhet
  • Tristess
  • Bekymmer
  • Stress
  • Glädje
  • Skuld
  • Tomhet
  • Längtan
  • Vrede
  • Entusiasm
  • Dåligt samvete
  • Deppighet
  • Otålighet
  • Utanförskap

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar