Så tacklar du överflödiga kilon

Här får du fyra goda råd som hjälper dig att tackla övervikten.

4 maj 2008 av I FORM

1. Hitta för- och nackdelar:

Sätt dig ner och skriv en lista över de för- och nackdelar övervikten innebär. Begränsa antalet nackdelar och koncentrera dig på de fördelar det innebär om du äter för mycket. Finns det till exempel något som du slipper göra i dag för att du är tjock? Och är det något du slipper tänka på eller lägga ner tid på för att du använder all din energi på mat och viktminskningskurer? Ta reda på om fördelarna kompenserar för problem som du skulle kunna lösa på andra sätt.

2. Tänk innan du äter:

När du får lust att äta fel mat eller för mycket så hejda dig innan du stoppar det i munnen. Känner du vad det är för ett behov du egentligen har. Är din tillvaro tråkig? Är du ledsen? Är du arg på någon? Kan du komma i kontakt med känslorna så försök ge efter för dem i stället för att äta: Ta en promenad, gråt, skrik, ring en väninna och ös ur dig vad du har på hjärtat och vad som egentligen irriterar dig.

3. Visualisera:

Öva dig i att tänka positivt om dig själv. Föreställ dig själv i olika situationer. Och föreställ dig att du klarar det utmärkt. På en fest där du flirtar och är omsvärmad. Vid en anställningsintervju där du vågar säga vad du tycker. På ett möte där alla lyssnar på dig och du får igenom dina idéer. På en fest där du får upp stämningen så att alla runt omkring dig har trevligt. Fundera över några av de situationer du brukar vara rädd för och spela upp dem för din inre syn i en version där du klarar dig fint - oavsett om du är tjock eller ej.

4. Be om hjälp:

Hitta en bra psykoterapeut som kan hjälpa dig att lägga om dina vanor och din syn på dig själv. Fråga eventuellt din läkare till råds.

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar