Fötter på badrumsvåg.

Sätt ett realistiskt mål så du inte upplever att nyårslöftet känns oöverskådligt.

© iStock

Nyårslöftets fem faser – så lyckas du!

Det finns ingen annan utväg – du måste ta dig igenom de här 5 faserna om dina nyårslöften ska uppfyllas.

9 januari 2017

På årets sista dag gör vi en snabbstatus över våra liv och lovar oss själva att vi ska leva sundare under det nya året. Vi ska äta bättre, stressa mindre eller sluta röka – eller kanske alla tre på en gång? Men sunda vanor kan vara svåra att hålla fast vid. 

Det tar cirka tio veckor att ändra en vana och om du redan nu tycker att det är svårt så håll ut, för det blir lättare. Här guidar vi dig igenom de fem faser som vi alla går igenom med våra nyårslöften. 

Fas 1: Beslut – Det är nu eller aldrig!

På årets sista dag lovar du dig själv att det är nu du ska gå ner de 10 kg du alltid har drömt om. Okej, men kan det inte vänta till den 2 januari? Nej, det är nu du är redo! 

TIPS! Sätt upp realistiska och mätbara mål. Säg t ex inte: "Jag vill gå ner i vikt i år" (för okonkret), eller "Jag vill gå ner 10 kg i januari" (orealistiskt), utan hellre "Jag ska följa den här kostplanen i 8 veckor."

Fas 2: Förberedelser – Handla hem bra mat

Du tömmer köksskåpen på diverse onyttiga frestelser, fyller kylskåpet med sunda råvaror och investerar i ett gymkort, som du lovar dig själv att utnyttja till fullo. 

TIPS! Att förbereda sig är avgörande. Både praktiskt som att ta bort frestelser och fylla kylskåpet med nyttiga saker.

Men också menalt: Tänk igenom alla scenarier och situationer, där du brukar gå i fällan och tänk ut vad du ska göra istället. Om du brukar äta choklad framför datorn, kan du äta något nyttigt snacks istället eller nöja dig med en kopp te? Eller ska du helt enkelt inte titta på Netflix under en period och göra något annat trevligt istället?

Kom ihåg att även berätta för folk runt omkring dig om ditt nyårslöften, så att de kan ge dig stöd.

Fas 3: Framgång – Yes! Vikten minskar

Du tar cykeln till jobbet och styrketränar på kvällen. Din motivation är på topp för nålen på badrumsvågen har redan flyttat lite på sig, och det gör dig glad att se att du får lön för mödan.

TIPS! Gläd dig åt alla framsteg – även de pyttesmå! Och lägg märke till andra bra saker som händer i ditt liv. Äter du sundare för att gå ner i vikt, kanske du även har fått mer energi eller sover bättre? Kom ihåg att tänka på allt det goda.

Hur räknar du ut ditt BMI-värde?

Fas 4: Återfall – En liten kakbit skadar väl inte?

Även om du hela tiden försöker hålla ditt blodsocker stabilt kan du ändå inte motstå när din kollega bjuder på kaka. Men det har du väl ändå förtjänat efter all den hårda träningen?

TIPS! Det är bara att hoppa upp i sadeln igen – så snabbt som möjligt. Det är få som kan följa en strikt plan hela tiden. Det viktiga är att vara snäll mot sig själv och bara fortsätta med planen istället för att tänka att "Nu kan det lika gärna kvitta."

Fas 5: Avgörande motivation – Ge dig själv en morot

Misströsta inte om du faller tillbaka i gamla vanor, det är helt normalt. Motivera dig själv med något roligt. Det kan vara att du ska köpa nya kläder när du äntligen är nere på storlek 38 igen.

TIPS! Det är nu – efter de första framstegen/det första återfallet – som vardagen kommer och det gäller att hålla fast vid målet. Tänk på vad som motiverade dig från början. Visualisera dig själv när du har nått målet – en starkare, sundare, gladare, slankare eller friskare version av dig själv. Tänk på allt det goda du gör för dig själv. Beröm dig själv hela tiden för alla små framsteg. Ta hjälp av familj och vänner, deras stöd kan vara avgörande.

Källor: netdoktor.se 

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar