Lär dig att leva utan för mycket mat

En riktigt lyckad viktminskning handlar inte bara om att "ta sig i kragen". Den handlar om att ta reda på varför du äter mer än vad du behöver. Det är viktigt att veta; först efter det kan du på allvar lägga om dina vanor.

3 januari 2009 av I FORM

Har du försökt gå ner i vikt tidigare utan framgång? Tänk då på att det inte berodde på att du har dålig karaktär. Det berodde på att du helt enkelt har haft behov av den extra maten. Inte behov i traditionell, biologisk mening. Behovet är psykiskt men det gör det inte mindre viktigt.

Mat som belöning och tröst

För många av oss är mat inte bara en god måltid som stillar den naturliga hungern. Mat har fått en mycket större roll, till exempel som tröst när vi känner oss deppiga, eller som lugnande när vi är stressade. Mat har alltså förmåga att tillfredsställa en mängd behov i våra liv. Och har vi väl vant oss vid att äta när vi exempelvis är stressade, ledsna, rastlösa, bekymrade, frustrerade, uttråkade, känner oss ensamma, ska fira något eller bara mysa ja, då är det oerhört svårt att undvara maten.

Mat påverkar hjärnan och har en naturligt stabiliserande effekt på humöret. Problemet med att använda mat för att dämpa känslorna, är att man lägger på hullet. Med överätande och övervikt följer ofta nya problem som dåligt samvete, skamkänslor, minskat självförtroende och hälsorisk.

Var beredd på ett tomrum

Om du slutar att äta för mycket från den ena dagen till den andra, kommer det förmodligen att uppstå ett tomrum i ditt liv. Det tomrumet måste du vara inställd på att kunna hantera. Om inte, är risken mycket stor att du faller för frestelser och återgår till gamla matvanor.

Formeln till en framgångsrik viktminskning är att hitta något som du kan ersätta mat med. Det är inte lätt, men det kan låta sig göra. Läs artiklarna nedan, där får du tips om hur du kan skrida till verket.

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar