Hjälp! Läs här innan du grips av panik

Kommer du lite för ofta på dig själv med att stå med en kaka i handen som du inte alls hade tänkt?

17 juli 2015 av I FORM

Eller känns det som om du tog dig vatten över huvudet när du satte i gång projekt viktnedgång? Här följer en rad praktiska råd och övningar som gör vardagen enklare och hjälper dig över akuta kriser.

1. Njut av maten

Njut av dina måltider även om du äter ensam. Duka snyggt, sätt dig ner, stäng av teven och koncentrera dig på att lukta och smaka på vad du äter. Är det inte möjligt att inta alla dagens måltider sittande så försök som ett minimum att göra det vid en. Och du ska inte ha dåligt samvete om du äter lunch vid skrivbordet.

2. Beröm dig själv för små framsteg

Du har kommit i gång! Var glad för det varje dag. Koncentrera dig på dina segrar i stället för dina nederlag. Varje gång du blir sur på dig själv för att du inte kunnat motstå en frestelse så beröm dig i stället för att du har druckit en massa vatten i dag, att du tog en långpromenad i går eller orkade ett helt spinningpass i onsdags.

3. Ta det lugnt

Det är viktigt att du ger dig själv tid och lugn och ro till att lägga märke till dig själv och din kropp. Anmäl dig till yoga eller gör ofta små pauser där du slappnar av med ett hett bad eller avslappnande musik. Tänk på att när din kropp ropar på mat den inte behöver försöker den förmodligen säga något till dig. Ge dig tid att lyssna!

4. Tänk positivt

Träna dig i att se dina goda sidor. Glöm de extra kilona och sätt värde på din kropp. Vad tycker du om hos den? Dina ögon, händer eller ben? Gläd dig över dess styrka att den bär dig genom varje dag. Och gläd dig över dig själv och ditt liv.

5. Plåga inte dig själv

... med mat eller motion som du hatar. Strunta i morötter och selleri om du inte tycker om det. Det ska inte bara vara nyttigt utan också förenat med nöje. Hitta på annat nyttigt att stoppa i dig och ägna dig åt dans om du inte gillar att jogga.

6. Planera din mat

Undvik att handla när du är hungrig eller att jobba över utan att ha ett nyttigt mellanmål i väskan. Och kom ihåg att äta all den sunda mat du har planerat. Då undviker du att ditt blodsocker plötsligt faller och du bara MÅSTE ha en chokladbit nu!

7. Tillåt dig själv att flippa ut då och då

Du ska inte ge upp bara för att du återfaller i gamla mönster någon gång då och då. Ryck på axlarna och säg till dig själv att "det var det men nu fortsätter jag där jag slutade". Ge också dig själv lov att njuta av en dessert eller en kaka till kaffet då och då. Och var medveten om att du själv väljer vad du gör i stället för att känna att du tvingas synda mot din vilja.

8. Träna dig i att se framåt

Försök varje morgon att tänka igenom dagen. Du vet i vilka situationer du brukar falla för frestelser. Förbered dig på att lösa situationen på ett nytt, annorlunda sätt. Om du t ex ska till ett möte som gör dig nervös så finn ett sätt att lugna ner dig själv på som inte innebär mat. Ta en promenad, lägg en patiens eller ring till en väninna i stället för att öppna en påse chokladkex. Ska du äta ute så bestäm dig på förhand för att bara beställa förrätt och huvudrätt och inte dessert. Om du vet att du kommer hem trött och sent så se till att ha något lätt och snabblagat i frysen eller kylskåpet.

9. Använd varandra

Försök träffa andra som också vill gå ner i vikt och gör det tillsammans. Följ med i varandras framsteg och bakslag. Det är otroligt motiverande att veta att det finns någon som intresserar sig för projektet. Försök också få familjens och vännernas stöd. Det gör vardagen enklare.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar