Slank, blond kvinna springer.


HIIT- träning förbränner dubbelt så mycket som löpning

Vill du gärna ha ett alternativ till din vanliga löprunda OCH samtidigt få ut dubbelt så mycket av tiden du tränar? Då är den här träningsformen något för dig.

3 juli 2016 av Anja Bruneskjold

Vill du gärna ha ett alternativ till din vanliga löprunda OCH samtidigt få ut dubbelt så mycket av tiden du tränar? Då är den här träningsformen något för dig.

Det är ingen nyhet att HIIT-träning är en av de mest effektiva träningsformerna. Men du visste kanske inte att du faktiskt kan förbränna upp till dubbelt så många kalorier som vid löpning.

En undersökning från University of Wisconsin-La Crosse visar vad en liten grupp om 20 testpersoner fick ut av att göra diverse cardioövningar med deras egen kroppsvikt i 20 minuter. Testpersonerna skulle bl a göra övningar som burpees, push-ups, lunges och squats i 20 sekunder åt gången. Därefter skulle de pausa i 10 sekunder. Varje övning gjordes i intervaller à fyra till fem minuter, innan testpersonerna gick vidare till en ny övning. 

15 kalorier i minuten

Efter 20 minuters stenhård träning visade det sig att deltagarna i genomsnitt hade förbränt omkring 15 kalorier i minuten. Det är nästan dubbelt så många kalorier som man förbränner vid löpning.

Forskarna bakom undersökningen menar att det är den hårda insatsen som är avgörande om du blir av med extra kalorier. Testpersonerna var alla i normal, god form, men de som förbrände flest kalorier var de som jobbade hårdast, blev utmattade och nästan upplevde att det var obehagligt under de 20 minuterna de tränade.

Samma utmattande känsla är svår att uppnå vid löpning, eftersom du bara kan hålla ett så pass högt tempo i begränsad omfattning.

Prova vår gratis kaloriräknare och få koll på hur många kalorier just du behöver varje dag.

Vad är HIIT?

HIIT står för högintensiv intervallträning och den svettiga träningsformen går ut på att ge järnet i korta intervaller åt gången. Det viktigaste är att få upp pulsen på max när du tränar.

HIIT kan användas vid de flesta typer av konditionsträning, t ex löpning, cykling, simning och rodd, samt vid styrketräning, där övningarna är enkla och har fokus på de stora muskelgrupperna.

Vill du använda HIIT när du styrketränar kan du t ex göra en övning på max i 30 sek, vila i 10 sek och sedan direkt gå vidare till nästa övning. På löpturen kan du växla mellan sprint i 20 sek och lugn löpning i en minut.

Burpees är en av de övningar där du maximerar din förbränning och ökar din muskelmassa i förhållande till ditt kroppsfett. Men har du koll på tekniken? Få det här!

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar