Ät och träna efter din kroppsform

Ät och träna efter din kroppsform – och se skillnaden om bara två månader! Här kan du hitta din kroppsform och få program och kostplan som passar dig.

21 maj 2012 av I FORM

Är din ”fruktform” blivit lite för frodig? Ett målinriktat program som tar hänsyn till dina former kan uträtta mirakel, oavsett om du har breda höfter, en bilring kring midjan eller en rak figur.

Hitta din kroppsform - och få program

 

PÄRON


Så ska du äta och träna

Kroppsform:

Merparten av din kroppsvikt befinner sig på underkroppen. Du har breda höfter, fylliga lår och stor stjärt. Du har en förhållandevis smal överkropp med smala axlar och smal midja.

Byxtestet:

När du köper nya jeans har du ofta problem med att byxorna inte passar över höfterna och låren, men de är alltför stora i midjan.

Här sätter fettet sig:

När du går upp i vikt hamnar fettet huvudsakligen på stjärten och låren. Samtidigt som du har en tendens att få celluliter på lår och rumpa.

ÄPPLE

Så ska du äta och träna

Kroppsform:

Du är rund och fyllig på överkroppen. Det mesta av fettet finns i midjepartiet. Många äppelformade kvinnor har i regel ett fettlager på skulderbladen. När du tar på behån väller en fettkant över behåkanten bak. Du har tunna ben och stjärten är inte fyllig alls utan platt.

Byxtestet:

När du köper jeans sitter byxorna i regel löst över lår och stjärt, men stramar i midjan. Ofta väller en liten fettvalk över kanten på byxan.

Här sätter fettet sig:

På överkroppen – i synnerhet mage, byst, rygg och överarmar.

Banan


Så ska du äta och träna

Kroppsform:

Om din kroppsform varken påminner om päron eller äpplen har du troligtvis bananform. Kroppsformen är rak. Dina höfter och axlar är nästan lika breda, och din midja syns inte. Du har dessutom troligtvis liten byst.

Byxtestet:

När du tar på dig ett par jeans kan du nästan knäppa dem i höfthöjd, men när du drar upp dem och knäpper i midjan sitter de fortfarande bra.

Här sätter fettet sig:

Om du går upp 5 kilo i vikt fördelar de sig jämnt på hela kroppen. Om du går ner i vikt får du en atletisk kropp som är fast och muskulös.

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar