Läs också

Det är LCHF

Har du ett viktproblem?

Innan du ger dig i kast med ett stort bantningsprojekt bör du överväga om du verkligen behöver gå ner i vikt. Väger du egentligen för mycket?

29 juni 2015 av I FORM

Eller plågar du dig själv med en orealistisk idealbild av hur du gärna skulle vilja se ut, även om du innerst inne vet att du har en helt annan kroppsbyggnad?

Det kan förvisso vara något av en chock att upptäcka att badrumsvågen en dag smyger sig upp på tio kilo mer än det som du sett som din idealvikt sedan du var 20. Men det kan ha hänt så mycket med din kropp. De tio extrakilona behöver emellertid inte vara övervikt. Och ur hälsosynvinkel behöver det inte heller spela så stor roll om du väger fem eller tio kilo för mycket. Det avgörande är hur de överflödiga kilona är fördelade på din kropp.

Har kilona i huvudsak samlat sig på magen utgör de en betydande risk för t ex hjärt- och kärlsjukdomar. Och så är det ju inte heller så klädsamt när midjan försvinner.Men om fettet sitter jämnt fördelat på lår, höfter, armar, rygg och mage så att du har en proportionerlig kropp, utgör inte fettet någon allvarlig hälsorisk. Om du själv trivs med vikten finns det ingen anledning till oro, så länge du ser till att få i dig en sund och varierad kost och rör på dig så mycket som möjligt.

Om du är osäker på om du väger för mycket, så finns det fem sätt att kontrollera det. Du kan ställa dig på vågen. Men problemet med den är att den inte skiljer mellan muskler och fett och därför kan denna viktkontroll ge en helt felaktig bild, speciellt om du är vältränad.

En annan möjlighet är att räkna ut ditt Body Mass Index (BMI), dvs relationen mellan vikt och längd. Vikten i kilo divideras med längden x längden.

Exempel: En kvinna som väger 70 kg och är 1,76 m lång har ett BMI på 22,6
(70 : (1,76 x 1,76).

Om siffran överstiger 25 bör du se upp med din vikt.

Den här metoden tar dock inte heller hänsyn till om du har en vältränad kropp eller en kraftig benstomme. Dessutom kan den ge en godtagbar siffra till en kvinna som egentligen behöver börja träna. Inte för att hon är tjock utan för att hon har en mycket liten muskelmassa och därför ändå kan se slapp och otränad ut.

En tredje metod är att mäta fettvalkar. Det finns en vetenskaplig version av metoden, där mätningar av hudveck på olika ställen på kroppen skrivs in i ett program som räknar ut fettlagret.

En fjärde metod är att se på förhållandet mellan höft- och midjemått. Den försöker också säga något om fettets fördelning på kroppen. Midjemåttet i centimeter divideras med höftmåttet i centimeter. Om du är kvinna och ditt värde ligger över 0,80 kan det bero på för mycket fett i magregionen. Om du är man bör du ligga på 1,0 eftersom du är bred om livet.

Metoden ägnar sig speciellt väl till att räkna ut om du har päron- eller äppelform. Är du äppelformad är du för tjock om livet. Fettet är koncentrerat till magen och mellan inälvorna, vilket är skadligt på sikt.

Kolla dig själv framför spegeln

Den femte och bästa metoden att avgöra om du behöver gå ner i vikt är en ärlig granskning av dig själv. Ta av dig alla kläder och ställ dig framför spegeln, helst en spegel där du kan se dig själv i helfigur.

Hur ser du ut? Är din kropp proportionerlig? Eller finns det ställen som behöver stramas upp eller bli av med några kilon?

Bestäm dig för ett realistiskt mål och kom ihåg att ett tillfredsställande och bestående resultat bara kan uppnås genom att kombinera träning och sunda matvanor. Du kan mycket väl gå ner många kilon genom att leva på vatten och frukt i en månad.

Men det håller inte och du kommer snabbt att gå upp igen - kanske mer än du från början förlorade, därför att du genom din "kur" förlorat muskelmassa, vilket minskar förbränningen.

En sak till: Du måste vara medveten om att om du bara vill gå ner ett par kilo och lägger om dina vanor så att du börjar träna lite mer än tidigare, kan det dröja innan effekten av träningen visar sig i form av viktminskning.

I början kan du till och med gå upp i vikt därför att du bygger upp muskler, men när de väl börjar arbeta för dig så ökar din förbränning och din vikt faller.

I FORM rekommenderar
Oavsett om du vill gå ner i vikt eller hålla vikten är I FORM Kostdagbok ett perfekt redskap för att få överblick över din kost och hålla koll på ditt dagliga kaloriintag.
Testa I FORM Kostdagbok gratis i 5 dagar

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar