Bli av med gäddhänget

Om bara 8 veckor kan du vinka farväl till gäddhänget med fasta och snygga armar.

1 februari 2013 av I FORM

Där sitter den

På baksidan av överarmen (triceps). När du lyfter armen i ett horisontellt läge, så hänger det en fin liten båge som kan fladdra från sida till sida, till exempel om du viftar på armen.

Så hamnade den där

Gäddhänget beror på för mycket fett eller för lite aktivitet i överarmsmusklerna. Om vi använder våra armmuskler lite i vardagen blir triceps mindre och mindre och huden runtomkring mer slapp.

Handlingsplan

  • Övning: Gör gäddhängsövningen 3–4 gånger i veckan. En större och mer välformad tricepsmuskel kommer att betyda mycket för överarmens utseende. Du måste fokusera på rörelser som går från att armen är böjd till utfälld position. Därmed stärker du de muskler som sitter på baksidan av armen. Har du redan vältränade triceps som bara ligger lite gömda bakom ett lager av fett, så nöj dig med träning en gång per vecka och fokusera på konditionsträning och hälsosam kost.
  • Satsa på konditionsträning: Konditionsträning som simning och boxning är perfekt för att bekämpa gäddhänget och för att minska din fettprocent i kroppen. Speciellt crawl är optimalt eftersom du använder triceps för att driva bort vattnet och bränner massor av kalorier och får igång blodcirkulationen.
  • Kost: Fokusera på hälsosam kost som minskar din fettprocent.

Har du för mycket fett på kroppen? Kolla din fettprocent här

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar