Glad kvinna på I FORMs tarmkur
Tarmkuren

Massor av grönsaker är något av det du får frossa i på I FORMs tarmkur. Se fram emot färre kilon, mer energi, bättre sömn och en sundare kropp.

© iStock

TARMKUR: Gå ner 1 kg i veckan – och få tarmarna i toppform

Drömmer du om att gå ner några kilon i vikt? Eller känner du dig uppblåst och utan energi? Då har vi kuren som garanterat gör dig smalare och sundare – på bara två veckor. Följ vår tarmkur. Gå ner 1 kg i veckan – och få tarmarna i toppform.

1 november 2017 av Irene Brøndum

Följ I FORMs tarmkur i 14 dagar och få:

  • Garanterad viktnedgång
  • Bättre matsmältning
  • Mer energi
  • Mindre huvudvärk
  • Bättre nattsömn
  • Starkare immunförsvar


Om du gärna vill bli sundare och även bli av med några cm runt midjan, så är en tarmvänlig kost rätt väg att gå. Dina tarmbakteriers välbefinnande har nämligen en enorm betydelse för din kropps välmående – och även för din vikt. 

Här kan du se alla hälsofördelar med att äta tarmvänligt


Dina tarmar älskar grönsaker. Med en spiralizer får du enkelt i dig massor av grönsaker! Just nu får du en spiralizer + 3 nummer av I FORM för ENDAST 99 kr + 49,50 i porto (totalt 148,50 kr)!


Därför går du ner i vikt med tarmkuren

I tarmkuren äter du mer av matvaror som gagnar dina sunda tarmbakterier. När de goda tarmbakterierna får sin favoritmat svarar de med att utsöndra hormoner som håller ditt blodsocker stabilt – och reglerar din aptit så att du får lättare att äta mindre.

Den tarmvänliga kosten är fylld med grönsaker som mättar bra och innehåller få kalorier, så du kan äta dig mätt och ändå gå ner i vikt.

I vår kostplan har vi planerat alla dina måltider så din mat är både sund och sammansatt på ett sätt som ger få kalorier.

Se tarmkurens kostplan här

Följ tarmkuren i 14 dagar

Vi rekommenderar att du följer kostplanen slaviskt i 14 dagar, om du vill vara säker på att gå ner i vikt. Gör du det, och om du är överviktig, så garanterar vi att du går ner 1 kg i veckan – samtidigt som du kommer uppleva att du får mer energi och mindre luft i magen.

Använd tarmkuren som inspiration

Orkar du inte följa en färdig kostplan kan du istället snegla på vår HOT eller NOT-lista över mat som du med fördel kan äta mer av, och mat som du mår bra av att äta mindre av.

För en snabb och märkbar effekt kan du själv sätta ihop en hardcore-version, där du under en period utesluter mat från den första listan. Men du kan också bara låta dig inspireras och välja ut de element på listan som passar bäst in i din vardag.

Om du inte följer kostplanen kan vi inte garantera en viktnedgång, men du kommer att må mycket bättre – och sannolikt också gå ner i vikt.

HOT eller NOT: de här matvarorna är bra och dåliga för dina tarmar

6 principer: Så ska du äta på tarmkuren

Innan du hoppar på tarmkurens kostplan kan du se här hur den är sammansatt – och varför.

1. Skäm bort de goda tarmbakterierna

En av de saker du ska äta mycket av på vår tarmkur är grönsaker. Grönsaker är nämligen fattiga på kalorier, så du kan äta massor av dem utan att gå upp i vikt. Samtidigt är de rika på vitaminer, mineraler och kostfibrer. Fibrerna är mums för bakterierna i din tarm, då de fungerar som små matlådor för de små organismerna.

När bakterierna får grönsaker producerar de ämnen som hjälper dig att hålla ditt blodsocker stabilt, hålla nere hungerkänslorna, hålla ditt immunförsvar i balans och frige ämnen som har betydelse för ditt humör.

När du går på tarmkuren ska du äta rejält med grönsaker. Med en spiralizer får du enkelt i dig massor av grönt! Just nu får du en spiralizer + 3 nummer av I FORM för ENDAST 99 kr + 49,50 i porto (totalt 148,50 kr)!

2. Låt de dåliga tarmbakterierna svälta

På tarmkuren handlar det inte bara om att främja de goda tarmbakterierna, utan också om att undvika att mata de bakterier som producerar en massa luft i dina tarmar och skapar inflammation i din kropp och hjärna.

Forskarna misstänker bl a att gluten har en negativ inverkan på sammansättningen av tarmbakterierna. Samtidigt innehåller många glutenrika matvaror, som kex, pasta, kakor och bröd, ganska många kalorier, så du kan inte äta så mycket av dem utan att överskrida din kaloribudget.

3. Prioritera tarmvänliga och sunda proteinkällor

Du har säkert hört att du ska äta massor av protein om du vill gå ner i vikt. Protein är nämligen lite tyngre för kroppen att smälta, så du förbränner helt enkelt mer när du äter kyckling än när du äter en portion pasta.

Samtidigt bidrar protein till att bevara din muskelmassa, så att det först och främst är fettet du förbränner när du går ner i vikt.

Protein finns bl a i kött. Problemet är bara att ett högt intag av kött främjar särskilda bakterier som kan förvandla ämnen i köttet till något som heter TMAO, som bl a förknippas med hjärt-kärlsjukdom. Så istället för att äta kött från fyrbenta djur ska du de kommande veckorna äta protein från andra proteinkällor, t ex fågel, mejeriprodukter, ägg, baljväxter och fisk.

4. Små sunda bytesalternativ

Med vår kostplan får du alltså massor av grönsaker, sunda fetter och proteiner, men mycket mindre stärkelse och rött kött. Dessutom har vi jonglerat runt lite med smakgivarna så att de ger dig massor av vitaminer och inte motverkar din viktnedgång.

Istället för färdiga dressingar och såser ska du satsa på naturliga smakgivare som chili, ingefära och andra kryddor. På det viset besparar du dig själv massor av socker och salt samt särskilda tillsatsämnen, som misstänks kunna ändra tarmsammansättningen i din tarm på ett osunt sätt.

Istället för godis och kakor finns det utrymme i planen för att du ska kunna njuta av lite nötter, mörk choklad och massor av färska bär. På det viset tillfredsställer du ditt sötsug samtidigt som du tankar upp med antioxidanter, vitaminer, mineraler och kostfibrer.

5. Släck törsten med vatten

Kranvatten är gott och både te och kaffe kan fungera fint som komplement. Men det finns ingen plats i kostplanen för kaloribomber som läsk, saft och alkohol. Flytande kalorier mättar riktigt dåligt och kan därför lätt hindra dig från att gå ner i vikt.

Försök också att undvika lightprodukter, så du vänjer dig av med att allt måste smaka sött. Känn efter hur det är att bara dricka vatten i några veckor.

6. Ät mindre

För många kalorier skapar obalans i tarmen, oavsett var de kommer från. Mandlar, mörk choklad, ost, avokado och fet fisk är bland de matvaror som du gärna får äta på tarmkuren. Men då de innehåller många kalorier riskerar du att viktnedgången uteblir, om du äter för mycket av dem.

Därför har vi satt ihop kostplanen så den säkerställer att du inte går och småäter hela tiden. Om du vill ha ett synligt och snabbt resultat på vikten är det viktigt att du håller dig till planen.

Det är alltid lite tufft att gå på diet. Om du håller på att ge upp längs vägen så kolla här hur du klarar av utmaningarna.

Efter tarmkuren – vad händer då?

Om du vill ha en effekt som varar uppmuntrar vi dig till att inte sluta med den sunda maten efter 14 dagar, och gå tillbaka till dina gamla vanor.

Använd de två veckorna till att gå all-in och kickstarta både din viktnedgång och nya sunda vanor. Känn efter vad det innebär för dig att följa kuren. Efter de 14 dagarna kan du justera planen så den passar in i ditt liv. Det ska också finnas utrymme för födelsedagskalas, restauranglunch och firmafester.

Känn efter vilka vanor som känns bäst och är enklast för dig att få in i ditt liv – och håll fast vid dem. Kändes det rimligt att skippa läsk? Fortsätt då med det. Tycker du att squashpasta eller blomkålsris var minst lika gott som vanlig pasta? Fortsätt då att laga det även i fortsättningen.

Här är våra förslag på tre goda vanor som är bra att hålla fast vid.

De 3 viktigaste sakerna att fortsätta med efter tarmkuren:

  • Ät mer grönsaker. Försök få in dem i alla dagens måltider.

  • Ersätt sockerrika drycker med vatten.

  • Rör dig minst en halvtimme om dagen.

I FORMs tarmkur är utvecklad av näringsexperten och journalisten Irene Brøndum, som även är medförfattare till boken "Tarmar i toppform".

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar