Kvinna kollar sin viktminskning på en våg.

Går du inte ner i vikt? Kanske kan det vara en eller flera viktminskningsmyter som sätter käppar i hjulet. 

© iStock

5 viktminskningsmyter du kan glömma

Vill du gärna gå ner ett par kilo? Kolla då om de här viktminskningsmyterna förstör för dig.

26 oktober 2016 av Inge Eriksen

Viktminskning är förknippat med massor av myter. Här slår vi hål på 5 av de vanligaste myterna, som kanske bromsar din viktminskning.

Myt 1: Du blir tjock av att äta fett

Fett innehåller många kalorier men ta inte bort sunt fett från din kost om du vill gå ner i vikt. En studie, som följde en grupp människor på en lågfettdiet, visade att de efter 4 veckor förbrände 300 kalorier färre om dagen.

Myt 2: Ät inte sent på kvällen

Viktminskning handlar inte om när du äter, utan om hur mycket du äter! Äter du förnuftigt blir du inte tjockare av din kvällsmat kl. 20 än kl 17.30. 

Problemet för många är att det är på kvällen som man äter godis och choklad, och det är generellt en dålig idé – vid alla tider på dygnet! 

Myt 3: Du kan springa av dig kalorierna

Hindra dig själv från att stoppa i dig chips och tänka "jag springer bort det!". Alltför många överskattar hur många kalorier man förbränner genom att springa en tur, och därför upplever många att de går upp i vikt när de börjar springa.  

Myt 4: Kolhydrater gör dig tjock

Även om du inte ska frossa i pasta och ris är kolhydrater en ytterst relevant källa till bränsle i en träningskost. Är du försiktig med mängderna, och väljer fullkornsvarianterna, kan du till och med gå ner i vikt. 

Myt 5: Du ska gå ner långsamt

Tvärtom faktiskt! Även om snabbdieter inte är att rekommendera verkar en snabb viktminskning mycket motiverande på lusten att fortsätta med en sund livsstil. Enligt en studie upplever de som går ner snabbt både en större och mer långsiktigt hållbar viktminskning än de som går ner långsamt. 

Källa: Runner´s World

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar