Kvinna som sover i en säng.

Att sova för länge kan ge dig extrakilon.

© iStock

3 morgonvanor som gör dig tjock

Undrar du också varför du aldrig går ner i vikt, trots alla dina ansträngningar? Då kan det hänga ihop med dina morgonrutiner.

23 november 2016

Om du har satt upp ett mål om att gå ner i vikt är det inte bara din kost och träning som har betydelse. Faktiskt handlar det också om att börja dagen på rätt sätt. Här är tre morgonvanor som du med fördel kan ändra på för att hjälpa processen på traven. 

1. Du sover för länge

Det är välkänt att för lite sömn kan ge dig extrakilon på grund av en högre produktion av stresshormonet kortisol, som ökar aptiten. Men faktiskt kan det motsatta, nämligen att sova för länge, också påverka vikten negativt. Enligt en studie ger 10 timmars nattsömn eller mer större risk för ett högt BMI jämfört med mellan 7 och 9 timmars sömn.

BMI-räknare: Räkna ut och förstå ditt BMI 

2. Du gör dig klar i mörker

Om du inte drar undan gardinerna på morgonen går du miste om solens slimmande strålar. Forskning visar att människor som får dagsljus under de tidiga morgontimmarna har betydligt lägre BMI än dem som inte får det – det räcker med 20–30 minuters morgonsol för att påverka vikten positivt. 

3. Du bäddar inte sängen

Det låter kanske märkligt, men det kan faktiskt ha betydelse för din vikt om du lägger fem minuter på att bädda sängen på morgonen. En undersökning har konstaterat att det ger dig 19 procents större chans att få en god nattsömn och därmed hålla den slanka linjen. 

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar