Förebyggande

Det bästa motgiftet mot förkylning

Vet du vilket botemedel, som dessutom är helt gratis, som är det bästa mot förkylning?

Svaret är att vara glad. Därtill kommer att lägga tid på dina vänner och att sluta röka. Dessa tre råd höjer din livskvalitet.

Så låt bli att lägga din tid att sitta med andra snoriga patienter hos läkaren och skriv istället ut ett recept på kompis-visiter. Då kan du i goda vänners lag, och med leendets makt, undgå att lägga din tid på att vara förkyld, förstoppad och trött.

Vill du ha bästa möjliga skydd mot rinnande näsa och blanka ögon, gäller det att le och vara glad och avslappnad djupt in i kroppen.

Dåligt humör, vrede och stress sätter däremot igång förkylningsviruset i kroppen. Denna slutsats drogs i en undersökning där 334 testpersoner först svarade på frågor angående deras humör och känslor, varefter de som tack fick förkylningsvirus sprejat in i näsan.

De personer som kände flest positiva känslor drabbades minst och till och med inte alls av förkylning. Så genom att le mot världen höll de förkylningen stången.

Snuvan gör dig extra sårbar

Framför allt på vintern är det bra att dra upp mungiporna, för även om vi kan drabbas av förkylningar året om, är vi speciellt känsliga när frosten sätter in. Förklaringen är inte så mycket själva kylan, utan i högre grad att vi under den kalla årstiden håller oss mer inomhus och då kan smittan lättare smitta från person till person.

Ett annat argument för att du ska optimera ditt immunförsvar under vinterhalvåret är att en förkylning inte är så harmlös som man kan tro. Efter en förkylning ökar nämligen risken för blodpropp i hjärtat de efterföljande tio dagarna, för att sedan hamna på en normal nivå igen två veckor efter att du fick infektionen. Förklaringen är att kroppen hamnar i ett infektionstillstånd som ökar risken för att blodet ska klumpa ihop sig till proppar. Även astmatiker är extra känsliga ifall de drabbas av förkylningar och kan utveckla en allvarlig bronkit eller lunginflammation.

Ett ny virus står alltid klart

Den rinnande näsan och andra klassiska symtom kommer av att kroppens immunförsvar reagerar på de angripande förkylningsviruset. Dels genom att tillverka antikroppar som bromsar viruset, dels genom att tillverka speciella mördarceller som tar död på de angripna cellerna.

Dessa processer påverkas negativt av stress och häri ligger något av förklaringen till varför ditt humör och dina spänningar har betydelse för hur hårt förkylningen drabbar dig.

Förkylningen beror alltså på ett virus. Eller rättare sagt på ett av de över hundra möjliga virus-typerna. Du blir kanske immun mot ett av dem efter att du har varit förkyld, men inte mot alla. Så det kommer alltid att finnas ett nytt virus redo att angripa dig när du är det minsta känslig.

Den stora mängden av olika virus gör det dessutom nästan omöjligt att tillverka ett vaccin som en gång för alla kan utrota förkylningar. Det kommer alltså alltid att finnas förkylningsvirus omkring oss och även om vi försöker undvika att bli nysta i ansiktet, kan vi inte undvika att smittas.

Konsten är att övervinna angreppet. Återigen är det din egen motståndskraft som är ditt bästa försvar och din viktigaste källa till seger.

Du drabbas var tionde gång

Förkylning smittar framför allt när man får virus på fingrarna och för dem till näsa eller ögon.

De smittande mikroorganismerna kan till exempel sitta på en telefon – redo att hoppa på dig så fort du börjar prata. Bor du tillsammans med eller arbetar med en som är förkyld, kommer han eller hon att lämna efter sig förkylningsvirus på en tredjedel av de föremål som personen vidrör.

Därför är det viktigt att du torkar av fjärrkontrollen och ljuskontakter. Du kan naturligtvis även smittas via partiklar när personen nyser eller hostar. Det är dock enbart i ungefär tio procent av de tillfällen som du smittas, som du även utvecklar en förkylning. Det är just dessa tio procent du ska hindra genom att le, träna, träffa vänner och genom att följa andra hälsosamma och förebyggande råd som du hittar i rutan här bredvid.

Lyckas du ändå bli förkyld ska du strunta i hostmedicinen och istället ta apelsin, en lätt promenad eller äta kryddig mat.

Från I FORM nr 2, 2009 Av Jerk W. LangerDatum: 27.10.2011

Fakta

Det finns ännu inget läkemedel som effektivt kan bekämpa eller förhindra en förkylning. Ditt bästa och nyttigaste vapen är därför varierad kost, energi och motion.


Ännu mer I FORM...

Think pink

Think pink

Vårens bästa deal! Du får 2 nr av I FORM + den fina jackan från Kari Traa för bara 49:50 kr.

Läs mer och beställ

Läs I FORM nr 6/2014 här

Läs I FORM nr 6/2014 här

Alla prenumeranter kan även läsa I FORM elektroniskt. Här på skärmen, på smartphone och på surfplatta.

Så enkelt är det

Ta kontroll över vikten

Ta kontroll över vikten

I FORM Kostdagbok är det ultimata verktyget för dig som vill ner i vikt utan att gå miste om det goda. Alla kan testa GRATIS i 5 dagar, prenummeranter längre.

Så funkar det

I FORM

Mest lästa
Få platt mage - träna höfterna

Få platt mage - träna höfterna

Platt mage genom att träna höfterna? Ja, du läste rätt. ...

Så hänger det ihop

Vårfina fötter NU

Vårfina fötter NU

Läs om fem fotskador och se hur du upptäcker signalerna ...

Läs mer

I FORMs stora kaffeguide

I FORMs stora kaffeguide

Ska ditt kaffe vara hälsosamt, vackert, magert, eller ...

Läs mer

Bröst i fokus

Bröst i fokus

Hur mycket vet du egentligen om dina bröst? I FORM ...

Läs mer

Undvik förkylning

Undvik förkylning

Le mot livet och umgås mycket med dina vänner - så ...

Va???

Nytt
Träna bort smärtan i nacken

Träna bort smärtan i nacken

Långa dagar på kontoret kan lätt sätta sig som ont i ...

Se hvordan du forebygger smerter_SE

Satsa på naturlig detox

Satsa på naturlig detox

Här får du 5 tips på frukt och grönt du ska satsa på för ...

Läs mer

Naturlig detox: Vitlök

Naturlig detox: Vitlök

Ett par klyftor vitlök varje dag gör underverk för ditt ...

Läs mer

Naturlig detox: Grönkål

Naturlig detox: Grönkål

Ät gärna grönkål 2-3 gånger i veckan så skyddar du ...

Läs mer

Naturlig detox: Äpplen

Naturlig detox: Äpplen

Satsa på mycket frukt och grönt varje dag - och gärna ...

Läs mer

Nyhetsbrev

Få veckans bästa nyheter, ta del av erbjudanden, delta i tävlingar och mycket mer!

Just nu lyssnar vi på..


Löpprogram

Från 0 till maraton

Det betyder plusset

Exlusivt innehåll!

Bröd utan mjöl

Enkelt recept

Benrevolution

Få snygga ben

Få I FORM + Craft

Fler erbjudanden...

I FORMs Kostdagbok

Testa GRATIS

I FORM Översikt

Träning
Löpning
Träningsprogram
Styrketräning
Kaloriförbränning
Kondition
Träningsformer
Motivation
Kost och träning
Träningsnyheter
Kost
Sunda recept
Kost och hälsa
Sund vikt
Kostnyheter
Ekologi
Frågor om kost
Testa din mat
Välbefinnande
Spa
Stress
Semester
Sex
Relationer och singelliv
Meditation
Massage
Förebyggande
Nytt om välbefinnande
Testa dig själv
Accepterar du din kropp som den är?
Formtesta dig själv
Får du i dig tillräckligt med järn?
Får du tillräckligt med kalk?
Förbränn chokladkakan
Förbränn dina synder
Förbränn julkalorierna
Ger du din hjärna rätt saker att äta?
Har du ett starkt immunförsvar?
Har du fingertoppskänsla?
Har du humor?
Har du prestationsångest?
Har du sexuellt självförtroende?
Hitta din fitnessprofil
Hitta din träningspuls
Hur attraktiv är du för din dejt?
Hur mycket protein behöver du?
Hur mycket stress har du i ditt liv?
Hur många kalorier behöver jag?
Hur sunt äter du?
Lever du i nuet?
Hur tjock är jag om 6 månader?
Mål din kondition
Räkna ut din belöning
Räkna ut din fettprocent
Räkna ut din halvmaratontid
Räkna ut dina intervalltider
Räkna ut ditt konditionsvärde
Sover du tillräckligt?
Står du i vägen för dig själv?
Testa era sinnens språk
Testa din sexuella IQ
Testa din viktminskningsprofil
Tröstäter du eller är maten bränsle?
Vad förbränner din kropp i vila?
Vad förbränner din motion?
Äter du tillräckligt varierat?
Är det dags att byta jobb?
Är det dig eller jobbet?
Är du beroende av nikotin?
Är ditt blodsocker stabilt?
Är du bra på att vara ledig?
Är du en bra dejt?
Är du en stressätare?
Är du introvert eller extrovert?
Är du konflikträdd?
Är du överviktig?
Är du redo för ett maraton?
Är du stressad?
Är du svartsjuk?
Äter du för mycket salt?