5 steg till full brygga med yogaskolan.

Full brygga

Nu är du redo för att göra en full brygga. Testa dig fram och ta det försiktigt - full brygga är en svår övning.

22 oktober 2015 av Louise Fjendbo

Så gör du full brygga

  • Från din ställning i Halv brygga sätter du händerna i golvet på vardera sidan av huvudet.
  • Pressa händerna i golvet så att du kommer upp på toppen av huvudet. Kolla i ögonvrån så att dina armbågar inte sticker ut åt sidorna. De måste ha samma bredd som mellan axlarna.
  • Sträck sedan därifrån armar och ben så mycket det går så att du kommer upp i Full brygga. Håll armbågarna inne och spänn skinkorna under rörelsen.
  • Prova att flytta fram bröstet och in mellan armarna genom att sträcka ut benen helt och hållet. Huvudet ska hänga avslappnat nedåt. Lyft inte på det, eftersom det kommer att ge spänningar och smärta i nacken.
  • Stanna i Full brygga i 3–5 andetag.


Om du inte kommer upp i Full brygga, kan du träna dig själv genom att ...

  • ... göra Halv brygga tills du är redo att träna för att nå Full brygga.
  • ... göra Full brygga genom att först prova att pressa ner genom händerna på vardera sidan av huvudet, så du kommer upp på toppen av huvudet och gå sedan upp och ner så många gånger du kan tills du har tränat upp dig och är redo att gå vidare.
  • När du har rörlighet i axlarna (flexibilitet och styrka) och kan komma upp på toppen av huvudet, går du vidare genom att upprepade gånger pressa dig ner genom händerna, så att du till slut kan lyfta huvudet från golvet.
  • Även om du bara kan lyfta 1 centimeter, så gör det 5–10 gånger. Då ökar du rörligheten i axlar och armar tills du kan komma upp hela vägen med raka armar och ben.
  • Betrakta de här små stegen på vägen som en styrketräning i sig och något som bygger upp axlarna.
  • Och kom ihåg att hålla armbågarna på en axelbredds avstånd. Så att axlarna tränas i alignment.


Efter Full brygga

  • Efter Full brygga så lägg dig på rygg med armarna ut åt sidorna, knäna upp mot bröstet och rulla knäna från sida till sida. Med axlar och armar i golvet./li>


Video: Se hur du gör övningen här

Håll dig vältränad och stark hela vintern

Minskar din träningsmotivation under de kalla månaderna? Det är helt normalt. Det finns dock en rad saker du kan göra för att få igång både motivationen och träningen igen. Här är de fyra bästa råden som hjälper dig att älska din träning även när det är mörkt och kallt.

Du kan också skämma bort dig själv med ett snyggt, feminint yogaset, som består av härliga tights i uppstramande kvalitet och en mjuk och fin yogatröja med öppen rygg. Det funktionella yogasetet från Active Fit har optimal komfort och passform. Just nu kan du få yogasetet ihop med 4 nummer av I FORM och spara 937 kr.

Ja tack, visa mig erbjudandet. 

Kanske är du intresserad av