Triangeln, kvinna gör yoga.
© Jakob Helbig

Triangeln

Det finns inget som yoga inte är bra för. Förutom att stretcha och stärka ben och rygg, sätter denna yogaövning även fokus på andning och matsmältning. Så det är bara att köra igång!

8 december 2016 av Sudanne Lidang

Triangeln

Stretchar och stärker ben och rygg samt trimmar midjan så du får en rak och stark hållning och kan andas djupt.

Här är 5 supersunda skäl till att göra yoga.

Så gör du

  • Stå med ca en benlängds avstånd mellan fötterna, som pekar rakt fram, och sätt händerna på höften 
  • Vrid den ena foten utåt, så hälen pekar mot mitten av den andra foten
  • Lyft och spreta med tårna på den vridna foten och pressa ner bägge fotsulorna mot varandra, som om du gjorde rynkor mellan fötterna ner i golvet. Spänn låren lite 
  • På en inandning lyfter du armarna ut till sidorna med handflatorna nedåt 
  • På en utandning sträcker du den främre armen och överkroppen så långt ut åt höger som möjligt, så du känner att det sträcker på överkroppens sidor
  • Håll kvar så resten av övningen och placera höger hand på skenbenet eller ankeln. Bägge benen är fortsatt sträckta
  • Sträck upp vänster arm lodrätt upp i luften
  • Rulla tillbaka axlarna på ryggen och förläng ryggen hela vägen från svanskotan
  • Titta upp mot den lyfta handen. Föreställ dig att du har en osynlig vägg bakom dig, så hela baksidan av kroppen hålls i en linje
  • Dra in revbenen mot ryggraden och svanskotan under kroppen. 

Bli kvar i ställningen i ca 5 andetag. När du ska lämna ställningen spänner du låren och pressar ner fötterna i golvet, så du kommer upp till stående position. Upprepa stilla och lugnt åt andra hållet.

Kanske är du intresserad av