Läs också

Dynamisk båt, kvinna gör yoga

Dynamisk båt

Liten brygga, kvinna gör yoga.
© Jakob Helbig

Liten brygga

Frestelserna är oändliga och du känner dig lätt tung i kroppen efter lite god julmat och mys med familjen. Den uppblåsta magen gör dig trött och obekväm och du vill helst av allt bara sjunka ner i soffan. Men med denna yogaövning kan du mota bort både trötthet och uppblåsthet.

8 december 2016 av Susanne Lidang

Liten brygga

Stretchar och stärker bröst, nacke och rygg, öppnar höfterna och stimulerar lungorna, så du kan utsöndra avfallsämnen via andningen.

Gå ner i vikt med yoga.

Så gör du

  • Lägg dig på ryggen med böjda ben. Flytta händerna så nära rumpan som möjligt. Om det gör ont i knäna, flyttar du bort fötterna lite från rumpan igen 
  • Böj armarna så att armbågarna är i golvet och underarmar och fingrar pekar rakt upp – handflatorna vänds in mot kroppen 
  • På en inandning lyfter du höfterna så högt upp du kan , medan du håller knäna på höftbredds avstånd. Föreställ dig att du har en kloss mellan benen, som du ska hålla kvar och därför pressar emot
  • Spänn rumpan lite och pressa fotsulor, armbågar, axlar och bakhuvud i golvet med jämn vikt. Bröstet söker sig mot hakan, inte omvänt.

Bli kvar i 5 andetag. Rulla långsamt ner på en utandning med början från nacken. Upprepa minst 3 gånger.

Kanske är du intresserad av