Läs också

Dynamisk båt, kvinna gör yoga

Dynamisk båt

Fisken, kvinna gör yoga.
© Jakob Helbig

Fisken

Tänker du någonsin på din andning? Det borde du göra. Genom att bara andas lite bättre, kan du må mycket bättre. Denna yogaövning hjälper dig att förbättra kvaliteten på din andning.

8 december 2016 av Susanne Lidang

Fisken

Stretchar bröstet och öppnar nyckelben och axlar. Förbättrar kvaliteten på andningen.

Därför är det superviktigt att andas djupt.

Så gör du

  • Ligg på ryggen med armarna längs sidorna av kroppen med handflatorna nedåt 
  • Böj det ena knäet, sätt foten i golvet, så du kan lyfta bak, och flytta in händerna under skinkorna 
  • Handflatorna är i golvet så att skinkorna ligger ovanpå dina handryggar och handleder, när du sänker ner dem. Händerna är bredvid varandra 
  • Sträck nu ut benen, håll ihop dem och flexa med fötterna så att tårna pekar uppåt 
  • På en inandning pressar du ner armbågarna allt du kan mot golvet, så att bröst och nackkotor kommer upp från golvet. Det är okej att huvudet också lyfts upp 
  • Gör du det är det mycket viktigt att slappna av helt i nacken och låta huvudet hänga, så du undviker att spänna nacken 
  • Andas djupt och slappna av i ansiktet. 
Bli kvar i ställningen i 3–5 fulla andetag, innan du långsamt rullar ner igen på en utandning.
Ligg kvar ett ögonblick. Upprepa 1–2 gånger.


Nybörjartips
Är du nybörjare är det en bra idé att låta toppen av huvudet röra lite lätt vid golvet – eller så kan du ha en filt under huvudet.

Kanske är du intresserad av