Cookie- och Sekretesspolicy






Yoga

YOGA: Solhälsning

Solhälsningen är en serie yogaövningar, där du ska anpassa övningarna efter din andning. Solhälsningen ger energi och är en utmärkt morgonövning. Den fungerar också bra som uppvärmning. Här kan du se hur övningarna går till:

Gör övningarna 1-8 i ett sträck och repetera sedan så att det blir totalt fem omgångar. Det kan kräva stor koncentration att andas in och ut vid rätt tidpunkter, men det kommer snart att kännas helt naturligt.

1. Armarna upp

Stå med rak rygg och fötterna ihop. Spreta med tårna och spänn lårmusklerna. Andas in och lyft upp armarna från sidan över huvudet. För ihop handflatorna utan att lyfta axlarna. Titta på tummarna.

2. Böj dig fram

Andas ut och låt överkroppen falla framåt. Sträck på ryggen och håll den rak samt spreta med tårna. Slappna av i nacke och axlar och spänn lårmusklerna. Försök att nå golvet med handflatorna eller fingerspetsarna.

3. Sträck ryggen framåt

Andas in och sträck ryggen framåt. Sträck ut dina armar så att de skjuter fram ryggen - alternativt kan du placera händerna på skenbenen, ifall du inte kan nå golvet med handflatorna. Det viktigaste är att du har känslan av starka magmuskler. Spänn även lårmusklerna och ha en känsla av att du drar upp knäskålarna.

4. Ner på tår och handflator

Andas ut och sätt handflatorna i mattan. Hoppa bakåt med fötterna och vila på tåspetsarna med ungefär en höftbredds avstånd mellan fötterna. Håll armbågarna tätt intill kroppen och slappna av i nacken. Axlar och armbågar ska vara i 90-graders vinkel. Håll ryggen rak och se upp så att du inte hänger i länden - bär kroppen med magen och armarna.

5. Fram på armarna

Andas in och lyft överkroppen och sträck armarna. Rulla fram på främre delen av foten och lyft dig upp så att knäna lyfter från underlaget - alternativt låt dem vara i golvet. Pressa skulderbladen bakåt.

6. Sträck på armar och ben

Andas ut och rulla tillbaka tills du står på fötterna - tryck ner hälarna. Sträck ut armar och ben. Spreta med fingrar och tår. Svanka ej i länden. Slappna av i nacken. Håll ställningen och ta fem djupa andetag.

7. Hoppa försiktigt framåt

Andas in och hoppa försiktigt framåt på fötterna så att de nu är placerade mellan handflatorna. Alternativt kan du sätta händerna på skenbenen ifall du inte når golvet med handflatorna. Håll ryggen rak och spänn lårmusklerna. Spreta med tårna och pressa ner stortårna i underlaget.

8. Fall framåt

Andas ut och låt överkroppen falla ner över de sträckta benen, sätt handflatorna eller fingerspetsarna i golvet. Undvik att böja knäna och slappna av i nacke och axlar. Stå så här i ungefär fem andetag och avsluta sedan omgången med att resa dig upp och stå med fötter ihop, rak rygg och armarna utmed sidorna. Titta rakt fram.


I FORM

Mest lästa
Yoga varje dag

ExclusiveExclusiveYoga varje dag

Börja dagen med yoga och säkra ro och energi för hela ...

5 övningar

Sov gott med yoga

Sov gott med yoga

Allt du behöver för en god natts sömn är de här 6 enkla ...

Se övningarna här

Behåll din inre ro med yoga

Behåll din inre ro med yoga

Tillbaka i vardagen efter skönt sportlov? Låt bli ...

Hitta din favorittyp

Bli slank med yoga

ExclusiveExclusiveBli slank med yoga

Yoga är slankande - trots att det varken ger hög puls ...

7 enkla poser med slankande effekt

Stärk ryggen med yoga

Stärk ryggen med yoga

Få en starkare rygg och snyggare hållning med I FORMs 7 ...

Läs mer

Nytt
Stärk ryggen med yoga

Stärk ryggen med yoga

Det finns många bra anledningar att sträva efter en fin ...

Läs mer

Stående rullningar

Stående rullningar

Värm upp rygg och leder med stående rullningar som gör ...

Se övningen här

Axel- och ryggöppnare

Axel- och ryggöppnare

Denna övning löser upp spänningar i rygg och axlar och ...

Se övningen här

 Trekanten

Trekanten

Få energi till hela dagen och sträck ut hela kroppen med ...

Se övningen här

Bredstående framåtböjning

Bredstående framåtböjning

Denna yoga-övning stärker inte bara din rygg utan också ...

Se övningen här

Ännu mer I FORM...

Ursäkta röran, vi bygger om…

Om I FORM

Ursäkta röran, vi bygger om…

Upplever du konstiga saker på iform.se just nu? Det är inget konstigt med det!

Läs mer

Träningskläder till dig

Prenumerera

Träningskläder till dig

Beställ 3 nr av I FORM för bara 99:50 kr så får du testvinnande sportbehå och tights SAMT en dagkräm med på köpet!

Läs mer och beställ

Läs I FORM nr 12/2015 här

Tidningen I FORM

Läs I FORM nr 12/2015 här

Alla prenumeranter kan även läsa I FORM elektroniskt. Här på skärmen, på smartphone och på surfplatta.

Så enkelt är det

Här är sommarens motivation

Prenumerera

Här är sommarens motivation

SOMMARSPECIAL: Träna i kläder från Kari Traa. Du får det snygga settet med 4 nr av I FORM för bara 149:50 kr.

Beställ här

Garanterad viktminskning

Kostdagboken

Garanterad viktminskning

Glöm allt om att räkna kalorier och låt Kostdagboken göra jobbet åt dig. Det har aldrig varit ENKLARE att göra sig kvitt extrakilon!

Testa GRATIS i 5 dagar

Möt din nya träningskompis

Prenumerera

Möt din nya träningskompis

Säg hej till din personliga tränare och motivationskraft. Klockan på bilden blir din när du beställer 3 nr av I FORM.

Läs mer

Nyhetsbrev

Få veckans bästa nyheter, ta del av erbjudanden, delta i tävlingar och mycket mer!


6 frågor om sex

Kan du svaren?

Löpprogram

Från 0 till maraton

Blogg-pepp

Hitta din favorit

Vi gillar musik

I FORMs spellistor

Bröd utan mjöl

Enkelt recept

Få I FORM + Craft

Fler erbjudanden...