Kvinna gör yoga, glad mage.
© Jakob Helbig

Yoga för magen och själen

Matsmältningen får verkligen jobba i december. Tung mat och lite för många pepparkakor kan bokstavligt talat sätta stopp för ditt välbefinnande i jul. Med 8 stimulerande yogaövningar som du kan göra hemma, tar du dig lätt och nöjd genom julmånaden.

8 december 2016 av Susanne Lidang

Magen behöver masseras

På samma sätt som spända axlar har behov av en omgång massage för att slappna av, har matsmältnings-systemet behov av att få tarmarna masserade, så de kan släppa efter och inte bli förstoppade. 

Din personlighet påverkas av hur dina tarmar mår.

Både rörelse och sättet vi andas på spelar en viktig roll för ett välfungerande mag-tarmsystem. När du till exempel går, springer och hoppar, rör du ryggraden, som understödjs av aktiva rygg- och magmuskler, och det har stor inverkan på tarmarna. Så bara det att komma upp ur den mjuka soffan och sätta det ena benet framför det andra, gör att tarmarna masseras och håller igång magen.

Få välmående tarmar med de här kostråden.

Sätter du samtidigt fokus på din andning är du en god bit på väg. Ju djupare din andning är, desto fler avfallsämnen gör du dig av med, och det är väsentligt för avfallsämnen belastar din matsmältning. Så mycket som 70 procent av de avfallsämnen vi har i kroppen försvinner bort när vi andas.

Så får du koll på din andning.

När du är färdig med de 8 yogaövningarna så är det skönt att göra viloställningen. Den förstärker effekten av programmet och gör dig helt avslappnad.

Nedanför hittar du de 8 yogaövningarna

Tema

Kanske är du intresserad av